Според Rolls-Royce Motor Cars "waftability" е в основата на всеки Rolls-Royce. Какво означава думата "waftability"? Прегледах речника. Няма я там. Порових се и открих глагола 'to waft'. Означава "да се носиш нежно по въздуха". Когато Rolls-Royce използва този термин, има предвид "способността да се движи без видимо усилие". Е, толкова за смисъла на Rolls-Royce - не става дума за мощност. Всичко е във возията. Rolls-Royce трябва да създава илюзия за "возене в легло от въздух". Водачът и пътниците не бива да се затормозяват с факта, че някъде има двигател, който работи за тях. В резултат марката не създава спортни коли. Добре, но как новият Wraith, най-мощният Rolls-Royce създаван някога, се вписва тук? Честно, не знаех. Реших да открия за вас като го покарам.
Уговорката ми за тест драйв беше на пистата на Формула 1 "Яс Марина" в Абу Даби. Докато се наслаждавах на освежително питие зад старта, хвърлих поглед върху техническите характеристики на автомобила. Интересуваше ме специално въртящият момент. За повечето техничари измежду вас е ясно, че за да има колата "waftability", се нуждае от голям въртящ момент при ниски обороти, който да запази и при високите обороти. Това прави Wraith. Кривата на въртящия момент е доминиращо хоризонтална за изумителните 800 Nm при 1500 оборота в минута. Тази обещаваща за "waftability" способност е дело на 6.6-литров турбодвигател V12. Мощността му е 632 конски сили, с което го прави най-могъщият Rolls-Royce, произвеждан някога.
Въртящият момент се предава чрез 8-степена автоматична скоростна кутия ZF 'Satellite Aided Transmission". Тя е свързана с навигационна система. Интерпретирайки данните от GPS-а, Wraith "разпознава" маршрута и сменя предавките според особеностите на пътя. Така например, колата няма да мине на по-висока скорост, ако наближава завой.
Инструкторът ме кани да се кача в колата. Wraith ме чака на пит стопа. Със скосено тяло, по-малко междуосие, но по-широка задница от тази на Ghost, ми заприличва на атлет в предстартова позиция.
Отваряйки типичната за Rolls-Royce врата, откривам нищо друго освен най-фина кожа, прецизно полирано скъпо дърво и луксозни вълнени килимчета в краката. Седнах на шофьорското място и огледах инструментите. Много са, но не прекалено. Предният панел и централната конзола са с интелигентен дизайн и дават възможност основните функции да се достигат веднага. Километражът отчита точно 115 км. Над главата ми 1 340 фиброоптични лампи създават илюзията, че се намирам под ясно нощно небе с ярки, блещукащи звезди.
Време е за шофиране. След кратък инструктаж натискам старт-бутона, нагласявам трансмисията в режим "каране" и Wraith нежно напуска пита и плавно навлиза в пистата.
Бързо свиквам с колата. Автомобилът следва точно всяка команда. Каране "в легло от въздух" не е същото като да си в "параход", както наричаме американските возила. Wraith се справя със завоите на "Яс Марина" с прецизност и минимално накланяне. Цялото преживяване е шофиране без никакво усилие. Не ме разбирайте погрешно. Няма нищо общо с усещането за досада и загуба на интерес, които провокират водача да пусне круиз контрола и да се занимава с нещо друго. Продължавам да контролирам и управлявам возилото. Чувството е сякаш гигантска невидима ръка държи автомобила и го принуждава да следва моите заповеди. Rolls кара водача да се чувства като лорд.
Когато обаче наближава дълга отсечка, решавам да не действам подобаващо. Искам да чуя рева на този мотор. Много неджентълменски настъпвам педала на газта при излизане от завой и се насочвам по правата. Усещам как Wraith веднага откликва на страничната сила, напускайки завоя. След това сякаш огромен катапулт отблъсква напред автомобила. Колата с тегло над два тона ускорява до 100 км/ч само за 4.6 секунди! А моторът само нежно бръмчи.
Нищо не е завинаги. След няколко обиколки трябва да напусна пистата. Докато навлизам обратно в пита се запитвам колко ли струва този чудесен шедьовър на автомобилното изкуство. Тогава осъзнавам, че всъщност не искам да знам. Нали казват, че ако трябва да питаш за цената на Rolls-Royce, означава, че не можеш да си го позволиш? В края на краищата, самият Сър Фредерик Хенри Ройс някога си го казва: "качеството остава дълго след като цената отдавна е забравена".
Излизайки от автомобила, се почувствах удовлетворен, че най-накрая разбрах смисъла на Wraith. Както всеки друг Rolls-Royce, колата осигурява возия като върху летящ килим. Е, за разлика от Phantom и Ghost, Wraith предпочита да постави акцента върху "летящ" вместо върху "килим".
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.