Според Rolls-Royce Motor Cars "waftability" е в основата на всеки Rolls-Royce. Какво означава думата "waftability"? Прегледах речника. Няма я там. Порових се и открих глагола 'to waft'. Означава "да се носиш нежно по въздуха". Когато Rolls-Royce използва този термин, има предвид "способността да се движи без видимо усилие". Е, толкова за смисъла на Rolls-Royce - не става дума за мощност. Всичко е във возията. Rolls-Royce трябва да създава илюзия за "возене в легло от въздух". Водачът и пътниците не бива да се затормозяват с факта, че някъде има двигател, който работи за тях. В резултат марката не създава спортни коли. Добре, но как новият Wraith, най-мощният Rolls-Royce създаван някога, се вписва тук? Честно, не знаех. Реших да открия за вас като го покарам.
Уговорката ми за тест драйв беше на пистата на Формула 1 "Яс Марина" в Абу Даби. Докато се наслаждавах на освежително питие зад старта, хвърлих поглед върху техническите характеристики на автомобила. Интересуваше ме специално въртящият момент. За повечето техничари измежду вас е ясно, че за да има колата "waftability", се нуждае от голям въртящ момент при ниски обороти, който да запази и при високите обороти. Това прави Wraith. Кривата на въртящия момент е доминиращо хоризонтална за изумителните 800 Nm при 1500 оборота в минута. Тази обещаваща за "waftability" способност е дело на 6.6-литров турбодвигател V12. Мощността му е 632 конски сили, с което го прави най-могъщият Rolls-Royce, произвеждан някога.
Въртящият момент се предава чрез 8-степена автоматична скоростна кутия ZF 'Satellite Aided Transmission". Тя е свързана с навигационна система. Интерпретирайки данните от GPS-а, Wraith "разпознава" маршрута и сменя предавките според особеностите на пътя. Така например, колата няма да мине на по-висока скорост, ако наближава завой.
Инструкторът ме кани да се кача в колата. Wraith ме чака на пит стопа. Със скосено тяло, по-малко междуосие, но по-широка задница от тази на Ghost, ми заприличва на атлет в предстартова позиция.
Отваряйки типичната за Rolls-Royce врата, откривам нищо друго освен най-фина кожа, прецизно полирано скъпо дърво и луксозни вълнени килимчета в краката. Седнах на шофьорското място и огледах инструментите. Много са, но не прекалено. Предният панел и централната конзола са с интелигентен дизайн и дават възможност основните функции да се достигат веднага. Километражът отчита точно 115 км. Над главата ми 1 340 фиброоптични лампи създават илюзията, че се намирам под ясно нощно небе с ярки, блещукащи звезди.
Време е за шофиране. След кратък инструктаж натискам старт-бутона, нагласявам трансмисията в режим "каране" и Wraith нежно напуска пита и плавно навлиза в пистата.
Бързо свиквам с колата. Автомобилът следва точно всяка команда. Каране "в легло от въздух" не е същото като да си в "параход", както наричаме американските возила. Wraith се справя със завоите на "Яс Марина" с прецизност и минимално накланяне. Цялото преживяване е шофиране без никакво усилие. Не ме разбирайте погрешно. Няма нищо общо с усещането за досада и загуба на интерес, които провокират водача да пусне круиз контрола и да се занимава с нещо друго. Продължавам да контролирам и управлявам возилото. Чувството е сякаш гигантска невидима ръка държи автомобила и го принуждава да следва моите заповеди. Rolls кара водача да се чувства като лорд.
Когато обаче наближава дълга отсечка, решавам да не действам подобаващо. Искам да чуя рева на този мотор. Много неджентълменски настъпвам педала на газта при излизане от завой и се насочвам по правата. Усещам как Wraith веднага откликва на страничната сила, напускайки завоя. След това сякаш огромен катапулт отблъсква напред автомобила. Колата с тегло над два тона ускорява до 100 км/ч само за 4.6 секунди! А моторът само нежно бръмчи.
Нищо не е завинаги. След няколко обиколки трябва да напусна пистата. Докато навлизам обратно в пита се запитвам колко ли струва този чудесен шедьовър на автомобилното изкуство. Тогава осъзнавам, че всъщност не искам да знам. Нали казват, че ако трябва да питаш за цената на Rolls-Royce, означава, че не можеш да си го позволиш? В края на краищата, самият Сър Фредерик Хенри Ройс някога си го казва: "качеството остава дълго след като цената отдавна е забравена".
Излизайки от автомобила, се почувствах удовлетворен, че най-накрая разбрах смисъла на Wraith. Както всеки друг Rolls-Royce, колата осигурява возия като върху летящ килим. Е, за разлика от Phantom и Ghost, Wraith предпочита да постави акцента върху "летящ" вместо върху "килим".
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Симеон Тасев
11:11 27.12.2013
2 Atanas Radev F
13:49 27.12.2013
3 Stone Kold
Коментиран от #4, #5, #6, #7
17:31 27.12.2013
4 LEXUS
До коментар #3 от "Stone Kold":
Верно е едно малко недоразумение. Ролса не е кола за каране, Ролса е кола за возене, задължително управлявана от професионален шофьор перфекционист. Целевата група на този модел явно са араби и рапъри.18:07 27.12.2013
5 Никой
До коментар #3 от "Stone Kold":
Нито си се качвал, нито си карал такова, че да го съдиш особено като си си сложил такъв боклук на аватара.Автора много добре е обяснил, че това е страхотен автомобил и точно обратното на това, което казваш.Трябва да си сляп, предубеден комплексар, че напишеш такъв тъп коментар.18:44 27.12.2013
6 EMSKI
До коментар #3 от "Stone Kold":
Нито си грамотен,нито слагаш запетайки,нито разбираш от коли, като гледам !!! Продавай си зарзавата,бърши си сопола с ръкав и "веселината" на макс!!!!19:17 27.12.2013
7 EMSKI
До коментар #3 от "Stone Kold":
Нито си грамотен,нито слагаш запетайки,нито разбираш от коли, като гледам!!! Продавай си зарзавата,бърши си сопола с ръкав и "веселината" на макс!!!!19:17 27.12.2013
8 Кольо Фильов
19:43 27.12.2013
9 Монго
19:45 27.12.2013
10 Росен Димитров
19:55 27.12.2013
11 г-н Дошо
Коментиран от #12, #14, #27
20:35 27.12.2013
12 Спасские ворота
До коментар #11 от "г-н Дошо":
da az se vozih i opredeleno voziata e v pati po dobra ot maibah i niama dosadnoto viene na deferenciali kakto e pri maibah.zashto drankate bez da znaete20:38 27.12.2013
13 Shmeker
20:42 27.12.2013
14 Никой
До коментар #11 от "г-н Дошо":
Айде моля те не се излагай.Фантом е с атмосферен двигател.Малко се образовай преди да лъжеш.20:45 27.12.2013
15 Zari
Коментиран от #16
21:04 27.12.2013
16 Никой
До коментар #15 от "Zari":
Ролс-ройс е на бмв и от доста отдавна не е британски вече.22:42 27.12.2013
17 Ано Нимен
Коментиран от #18
22:55 27.12.2013
18 Никой
До коментар #17 от "Ано Нимен":
Напълно съм съгласен с теб.Българите не произвеждат нищо, а все плюят.Но за това, че бмв са на светлинни години от Ролс не е вярно, защото иманно бмв има разработват двигателите, шаситата и т.н.Коментиран от #20
23:03 27.12.2013
19 Mercedes-Benz
23:04 27.12.2013
20 Ано Нимен
До коментар #18 от "Никой":
Имах предвид хвалените от тукашните коментатори Е36-тици .. предполагам читави машини, но да ги сравняваш с това си е нелепо.23:18 27.12.2013
21 Нема Бира
23:43 27.12.2013
22 Stone Kold
11:06 28.12.2013
23 Stone Kold
Коментиран от #25
11:13 28.12.2013
24 Коко Мартинов
Коментиран от #26
13:12 28.12.2013
25 Никой
До коментар #23 от "Stone Kold":
ИЗвинявай г-н Инженер, но само за да се направи такъв двигател са нужни невероятни технологии, от които си нямаш и представа как работят.ТАкава кола пълна с технологии и системи, само окачването е по-сложно от баничарката ти.Ти какво очакваш?Това, че колата не прилича на космически кораб, не левитира и не свети като коледна елха, не означава, че е първобитна.Ама то разбира се...твоето мнение е много по-важно от на автора на статията, който е карал 10 пъти повече и по-скъпи коли от теб.Истината е че ти си един хейтър, които без дори да се е качвал в такава кола и намира кусурите.Разликата между ролсът и Combo-то ти е като разликата между първобитен планктон и акула:)15:17 28.12.2013
26 Peter P
До коментар #24 от "Коко Мартинов":
"Видите ли Ролс Ройс в огледалото за задно виждане ще се хвърлите от пътя,че да му направите място да мине такъв респект всява"bate ti si gouemec
15:59 28.12.2013
27 Carter
До коментар #11 от "г-н Дошо":
Кое е това Бентли с 3.0 двигател?Коментиран от #29, #30
16:35 28.12.2013
28 Ото Скорцени
19:42 28.12.2013
29 Ото Скорцени
До коментар #27 от "Carter":
По всяка вероятност е объркал магарешката каручка на дядо си с Бентли.19:44 28.12.2013
30 БМВ БЪЛГАРИЯ
До коментар #27 от "Carter":
Audi a8 3.0 quattro как кое не си ли го виждал това бентли20:26 28.12.2013
31 Alexander Alexandrov
20:31 30.12.2013