Nissan Qashqai стана знаков автомобил за българския пазар още с появата на първото поколение. Именно този модел даде възможност на много от нас да седнат в автомобилите по-високо и да гледат по-надалеч, при това на цената на стандартна кола от компактния клас. При появата си през 2007 година сегментът не беше толкова гъсто "населен" и това даде много силен тласък на Qashqai. Сега обаче нещата съвсем не стоят така. Алтернативите са много, но второто поколение на модела е с амбиции отново да стъпи на върха в този особено популярен клас в България. Новият Qashqai обаче няма право на грешки. Автомобилът вече се продава у нас, а екипът ни направи обстоен тест драйв на всички версии на новото поколение Qashqai. Ето и първоначалните ни впечатления.
Екстериор
Дизайнът на второто поколение е проектиран и разработен в Европа, като един от акцентите са изцяло диодните светлини. Купето е станало по-масивно, въпреки че цифровото изражение на промяната на габаритите не е голямо. Новият Qashqai е с 47 мм по-дълъг от досегашния модел и незначително по-нисък и по-широк (-15 мм, +20 мм), което му придава елегантно, балансирано излъчване. Хубавото е, че дизайнерите не са посегнали на клиренса на автомобила и той е запазен. При повечето алтернативи с всяко следващо поколение моделите са с по-малък просвет. Японците залагат на доста различна визия от тази на предшественика, като в новата се откриват черти от тези на по-високо позиционираните X-Trail и Murano. В заключение може да се каже, че линиите са модерни, а автомобилът изглежда значително "по-мъжествен". Най-точна представа за външния вид на новия Qashqai обаче можете да добиете от снимките.
Интериор
Вътре унификациите са още по-очевидни, което в случая си е сериозен плюс за новия Qashqai. Арматурните табла на новите Qashqai и X-Trail са почти идентични, а усещането за премиум излъчване се подсилва и от многобройните екстри. Седалките са удобни и малко по-големи, характеризират се с оптимална странична поддръжка и не изморяват дори и при по-дълги пътувания. Мястото за краката на водача и пасажерите е абсолютно достатъчно, а обемът на товарния отсек е увеличен с 20 литра. Сега вместимостта на багажника е 430 литра. За сметка на това обаче вече няма да се предлага модификацията и Qashqai+2. Спокойно можем да кажем още, че салонът се характеризира със значително подобряване на качеството на материалите и това на самата сглобка. Ефектният интериорен дизайн пък прави новия Qashqai още по-привлекателен. Един от малкото недостатъци на салона е подлакътникът между предните седалки, който не се регулира и в някои случаи причинява лек дискомфорт. Като цяло обаче салонът може да се определи като просторен функционален и модерен.
Двигател и ходови характеристики
Тук се забелязва още една тенденция от световното автомобилостроене - по-голяма каросерия и по-малки двигатели. Qashqai е първият автомобил, построен на новата платформа на Алианса, носеща наименованието CMF. Предлаганите двигатели за четири - два бензинови и два дизелови. Всички мотори са снабдени с турбокомпресори, а обемът им варира от 1.2 до 1.6 литра. Особен интерес представлява най-малкият агрегат. Въпреки че е със скромния обем от 1.2 литра, наличието на турбо прави мощността доста прилична. Конските сили са 115 и ако този мотор се кара в по-високи оборотни режими, едва ли ще усетите липсата на мощ. Тя се долавя само при ниските обороти, когато все още не е задействан турбокомпресорът. Двигателят 1.2 DIG-T се предлага само с предно предаване. Най-удачният агрегат според нас обаче е 1.6-литровият дизел със 130 коня, комбиниран с новия вариатор на 4х4 задвижването. Той е идеалната комбинация от икономичен и същевременно достатъчно мощен двигател. Интерес представлява и още една система, осигуряваща отличния контрол на шасито. Тя се нарича Chassis Control и подобрява едновременно возията и управлението. Докато системата Vehicle Dynamic Control (VDC) продължава да компенсира сериозната загуба на сцепление при по-ниски скорости и с по-ниски сили, Active Trace Control прилага специфично спирачно усилие върху всяко колело, за да коригира траекторията на Qashqai при завиване, осигурявайки по-динамично усещане, но без да пречи на удоволствието от шофирането. Нещо повече, когато преминавате през вълнообразни повърхности, Active Ride Control прилага леко спирачно усилие върху отделни колела, за да осигури хоризонтално положение на купето, подобрявайки комфорта за всички пътници. Всичко това прави автомобила изключително стабилен в завои и въпреки немалкия клиренс кренът е минимален. От допълнителните опции впечатление за автомобили от този клас прави системата Forward Emergency Braking. Как работи тя? Чрез сканиране на пътя напред с помощта на вградена радарна система Qashqai осигурява три нива на помощ. На първо място е звуковото предупреждение, алармиращо водача ако дистанцията до предната кола се скъсява. На второ място ако водачът не реагира, системата автоматично прилага частично спирачно усилие. И накрая ако разстоянието продължи да намалява, ще се приложи по-силно спирачно усилие при необходимост. Благодарение на комбинацията от доказани технологии и иновации новия Qashqai се управлява надеждно и просто, като именно това е изискването на целевата аудитория на модела.
Цена