Отидете към основна версия

793 1

Дефицит от 2% от БВП за 2016 г.

  • левове-
  • дефицит-
  • финанси

МФ предлага актуализация на бюджета за 2015 г.

Дефицит от 1 милиард и 800 милиона лева или 2% от Брутния вътрешен продукт (БВП) е заложен в проекта за бюджет за 2016 година, публикуван от Министерството на финансите. Догодина максималният размер на държавния дълг не може да надвишава 26 милиарда и 600 милиона лева, страната ни може да поеме нов дълг от максимум 5 милиарда и 300 милиона. Заложен е ръст на икономиката с повече от 2 %.

Недостигът в държавната хазна ще бъде намален от 3,3 до 2 %, което ще ни предпази от процедура по свръхдефицит. В реално изражение дефицитът е 1,8 млрд. лева, като ще бъде финансиран с нов дълг.

Задлъжнялостта на страната ни ще расте с по-бавни темпове, а новият размер на дълга няма да може да надвишава 26,6 млрд. лева. Това означава, че новият дълг, който можем да поемем, е 5,3 млрд. лева, по-малко от 4 млрд. от които от външните пазари.

Повече пари ще има за образование и за сигурност и отбрана.

Финансовият министър Владислав Горанов е спазил изискването да не осигурява по-малко от тазгодишните пари за отбрана. Това условие бе поставено от президента Росен Плевнелиев, който предупреди, че ако не бъде спазено, ще наложи вето на бюджета. Очаква се проектозаконът да бъде разгледан тази седмица в Съвета за тристранно сътрудничество, гласуван от правителството и да бъде внесен в парламента до 30 октомври.

Министерството на финансите публикува проекта за Бюджет 2016 и предложи актуализация на тазгодишния бюджет заради извънпланово увеличение на дефицита на касова основа за 2015 г. от 3 на 3.3%.

Причината за ревизията, предложена от Владислав Горанов, са "предизвикателствата, свързани с невъзможността от рязко свиване на разходите за персонал в някои сектори, в т.ч. и възникналите в резултат на оптимизацията на персонала непредвидени разходи за обезщетения", визирайки ранното пенсиониране на служители в МВР.

Друга причина за увеличения дефицит е натискът върху разходите от по-високото усвояване на средствата от ЕС в резултат на приключването на програмния период 2007-2013 г.

В резултат на това се очаква дефицитът по КФП на касова основа за 2015 г. да достигне до 3,3 % от БВП, но дефицитът на начислена основа ще бъде под 3 % от БВП, с което не се нарушават Маастрихтските критерии по отношение на нивото на бюджетния дефицит. Нивото на предвиждания дефицит е ревизирано положително в сравнение с миналогодишната средносрочна бюджетна прогноза за периода 2016-2018.

"Данъчно-осигурителната политика ще бъде ориентирана към подкрепа на икономическия растеж, подобряване на бизнес средата, както и ограничаване на данъчните измами и повишаване на фискалната устойчивост в дългосрочен план", обявяват от екипа на Владислав Горанов.

В данъчните закони за 2016 г. вече бяха предложени промени, с които се въвежда особен режим за връщането на ДДС за стоки със смесено предназначение - т.нар. данък "смартфон".

Вдигат се и акцизите на цигарите и горивата за отопление, поради "необходимостта от достигане на минималните нива на акцизните ставки в Общността в съответствие с договорения преходен период".

Средната работна заплата ще се увеличи на 420 лева от 1 януари 2016 г., предвижда проектобюджетът.

Пенсионните осигуровки се запазват на същото ниво, но от 2017 и 2018 г. се предвижда повишаването им с по един процентен пункт.

Пенсионната политика предвижда от 2017 г. вместо осъвременяване на пенсиите, от 1 юли да се извършва преизчисляване на всички пенсии за трудова дейност с по-голяма тежест на една година осигурителен стаж, като увеличението ще бъде с процент равен или по-голям от процента, определен по чл. 100 на КСО.

Така пенсиите ще нараснат с 2.5% през 2016 г.

Предвижда се поетапно повишаване на частта от минималния осигурителен доход, върху който се определят здравноосигурителните вноски за държавните служители.

Той ще се базира върху 55 на сто от минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица от 1 януари 2016 г., като всяка следваща година се увеличава с 5 на сто до достигане на минималния осигурителен доход за самоосигуряващите се лица.

Увеличават се стандартите за финансиране на дейностите в образованието, което ще доведе до възможност за ръст на заплатите на педагогическия и непедагогическия персонал.

В системата на труда и социалната политика също е предвидено увеличение на средствата за персонал за 2016 г.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини