Отидете към основна версия

989 0

Работодателите са против Големия шлем, подкрепят студенти

  • бизнес-
  • работодатели-
  • енергетика

Бизнесът предлага надграждане на стипендията на студентите от втори курс във ВУЗ. Принципът "парите следват ученика" трябва да бъде преразгледан. Това поиска председателят на Асоциацията на индустриалния капитал Васил Велев.

Той заедно с колегите си представи позициите на Асоциацията на организациите на българските работодатели за развитие на страната през 2017 година.

Основната пречка за бизнеса продължава да е недостигът на човешки ресурси - и то не само висококвалифицирани. Необходимо е бърза и ефикасна реформа на образователната система, настоя Васил Велев.

За целта през 2017 г. основните приоритети на работодателите са четири - осигуряване на човешки ресурси за икономиката, подобряване на бизнес средата, подготовката на Българското председателство на Съвета на ЕС и развитие на капиталовия пазар.

Председателите на работодателски организации посочиха, че са готови да обсъждат с политическите сили, които ще се явяват на предсрочните парламентарни избори, техните програми, ако бъдат поканени.

Бизнесът е готов на протести срещу енергийни мегапроекти с преференциални цени. Това припомни все пак председателят на КРИБ Кирил Домусчиев. Той обясни, че работодателските организации са против нови "големи шлемове" в енергетиката и източването на джобове чрез таксата задължение към обществото.

Реакцията бе предизвикана от вчерашното представяне на икономическите програми на основните партии БСП и ГЕРБ. От левицата отново заговориха за възродяване на "Големия шлем" - АЕЦ "Белене", петролопровода "Бургас - Алесксандруполис" и газопровода "Южен поток".

Не ни трябват нови ТЕЦ-ове и да наливаме милиарди в ядрената енергетика. Който иска да прави атомна централа - да поеме риск и да строи без държавно участие и гаранции, аргументира се Кирил Домусчиев.

Ето и пълният списък на приоритетите на работодателите за тази година:

I. Осигуряване на човешки ресурси за икономиката:

1. Образование – бърза и дълбока реформа на професионалното и на висшето образование, вкл. държавни стипендии с ангажимент за последваща реализация и „трансферни права“;

2. Трудова миграция – прекратяване на подпомагания от държавата износ на човешки ресурси и облекчаване на вноса, вкл. чрез двустранни правителствени споразумения с трети страни;

3. Ограничаване на административната намеса на пазара на труда и подобряване на трудово-осигурителното законодателство: Ратифициране на Конвенция 131 на МОТ и приемане на механизъм за определяне на МРЗ; Законодателни промени за премахването на МОД и „класовете“; Отмяна на временно въведената мярка работодателят да плаща за първите 3 дни болнични; Реформа в медицинската и трудовата експертиза и прекратяване на злоупотребите с пенсии за инвалидност; Преглед на режима за извънреден труд, с оглед допускане на по-голяма гъвкавост при полагането му и по-голям брой работни часове в рамките на една година.

II. Подобряване на бизнес средата в България за повишаване на конкурентоспособността на българските производители:

1. Запазване на съществуващия данъчен модел;

2. Предприемане на всички необходими мерки за присъединяване на Република България към валутно – обменния механизъм ERM II едновременно с поемането на ротационното председателство на ЕС през 2018 г.;

3. Приемане на нова енергийна стратегия, ограничаване и ликвидиране на практиките на дотиране и кръстосано субсидиране в енергетиката; ограничаване на злоупотребите и разхищенията, на непазарното изземване на доход чрез такса „задължения към обществото“; либерализация на пазара;

4. Ускоряване въвеждането на електронно управление;

5. Регламентиране на законов механизъм за прилагане на разходо-покривния принцип при определяне на всички държавни такси, прилагане на практика на принципа „замърсителят плаща“ (съгласно Директива 2008/98/ЕО);

6. Утвърждаване и прилагане на практика на оценка на въздействие и публично консултиране на проектите на нормативните актове;

7. Въвеждане и спазване на принципа на „мълчаливо съгласие“ във всички нормативни актове;

8. Свеждане на регулаторните режими до минимално изискуемите от европейското законодателство;

9. Законодателна инициатива за изменение на ЗУТ с цел облекчаване на строително-инвестиционния процес, особено за по-малките обекти;

10. Ограничаване на т.нар. екологичен рекет срещу бизнеса от страна на псевдо-природозащитни организации, препятстващи инвестиционния процес и растежа в областта на добивната, преработвателната, строителната и туристическата индустрии.

III. Подготовка на Българското председателство на Съвета на Европейския съюз:

1. Партньорство и прозрачност в подготовката на Българското председателство на Съвета на ЕС – участието на бизнеса в изготвянето на приоритети и програма на Председателството, участие в дейностите съгласно чл. 13, ал. 2, т. 16 на ПМС №114/10.05.2016 г.;

2. Подготовка на международни форуми на работодателите в рамките на Председателството.

IV. Развитие на капиталовия пазар:

1. Усъвършенстване на нормативната уредба ограничаване на свръхрегулациите, опростяване, улесняване и автоматизиране на процедурите;

2. Създаване на условия за финансиране на малкия и средния бизнес чрез капиталовия пазар;

3. Оценка на потенциала и допускане до търговия на регулиран пазар на миноритарни дялове от държавни дружества и набиране на финансов ресурс за реализиране на големи/инфраструктурни проекти чрез капиталовия пазар.

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини