Цените на лития паднаха с 80% за 12 месеца, до 13 200 USD за тон, поради по-ниското търсене на електрически превозни средства в Китай, най-големият пазар за електрически автомобили в света. Това съобщава вестник Financial Times (FT) с позоваване на агенцията Benchmark Mineral Intelligence.
Според него цената на метала, използван в производството на батерии, е достигнала най-ниското си ниво от 2020 г. насам. В тази връзка компаниите, предимно австралийските, които представляват 40% от световното производство на суровини, намаляват разходите и ограничават плановете си за разширяване на производството.
Според анализаторите на Goldman Sachs през 2024 г. излишъкът от метал ще бъде 200 000 тона еквивалент на литиев карбонат или 17% от световното търсене. Това ще изисква „значително намаляване на предлагането“, за да се балансира отново пазара.
Както отбелязва FT, компанията Pilbara Minerals, ключов играч в австралийската литиева индустрия с пазарна стойност от почти 6,6 млрд. USD, предупреди, че няма да плати дивидент за първата половина на годината, след като приходите паднаха с 46% през четвъртото тримесечие от 2023 г. поради нестабилните цени на лития. Базираният в САЩ Albemarle, един от най-големите производители на литий в света, прогнозира капиталовите си разходи тази година да спаднат с 500 млн. USD до 1,6 млрд. USD, за да спести пари.
Според публикацията продажбите на електрически превозни средства в Китай през 2022 г. са се увеличили с 84% спрямо предходната година, до 5,4 милиона броя, но ръстът през 2023 г. по предварителни данни е бил само 25%.