Автомобилният концерн BMW нарече "фатален сигнал" за европейската автомобилна индустрия ЕС одобри мита за внос на китайски електрически автомобили и се застъпи за разрешаване на конфликта чрез преговори.
„Днешното гласуване е фатален сигнал за европейската автомобилна индустрия“, каза изпълнителният директор на BMW Оливър Зипс. „Това, което сега е необходимо, е бързо договорно решение между Европейската комисия (ЕК) и Китай, за да се предотврати търговски конфликт, който иначе би довел само до губещи“, подчерта той. Фактът, че Германия гласува против митата представлява „важен сигнал и увеличава шансовете за решение чрез преговори“.
Производителят на автомобили Mercedes-Benz също предупреди за негативните последици от гласуването в ЕС. „Убедени сме, че тарифите за внос намаляват конкурентоспособността на индустрията в дългосрочен план“, каза говорител на компанията. Свободната търговия и лоялната конкуренция позволяват просперитет, растеж и иновации. Въвеждането на вносни мита от ЕК, смята BMW, е грешка, която може да има далечни негативни последици. Компанията призовава за договорено решение с Китай.
Това, както отбелязва BMW, отговаря на интересите и на двете страни. „Убедени сме, че такова решение може да съществува“, обобщиха от BMW и добавиха, че това ще отнеме време.
На 4 октомври страните от ЕС подкрепиха решението на Европейската комисия да въведе мита за внос на китайски електрически превозни средства. В същото време, според източници на агенция Франс прес, само 10 от 27-те страни от ЕС са гласували за инициативата на Европейската комисия, включително Франция и Италия. Германия и четири други страни се противопоставиха, опасявайки се от пълномащабна търговска война с Пекин, а 12 се въздържаха. В същото време страните не подкрепиха намерението на Европейската комисия да увеличи митата до 45% от цената на китайските автомобили, но фиксираха тавана на възможните мита на 35%. Това е с 10 процентни пункта повече от действащите в момента временни мита.
Европейската комисия въведе временни мита срещу китайски електрически превозни средства на 4 юли, действието им беше удължено през август. Реалният им размер за различни китайски компании варира от 17% до 36,3%. Само за продуктите на американската компания Tesla, произвеждани в Китай, Европейската комисия извънредно намали митата до 9%. Китай веднага прие това решение като акт на протекционизъм.