Отидете към основна версия

1 180 0

Омбудсманът: Потребителят все още е безсилен пред монополите

  • константин пенчев-
  • омбудсманът-
  • доклад-
  • правата на потребителите-
  • потребителите-
  • монополите-
  • доставчиците-
  • топлоенергия-
  • електроенергия-
  • телефонни услуги-
  • ктб

Константин Пенчев внесе в НС доклад за проблемите на гражданите с доставчиците на топлоенергия, електроенергия, вода и телефонни услуги

Константин Пенчев внесе в 43-тото Народно събрание Доклад за проблемите при упражняването на правата на потребителите на обществени услуги, констатирани през 2013 и 2014 г. от омбудсмана на Република България. В документа той напомня за останалите нерешени още от 2013 г. проблеми в отношенията потребители – монополи, водещи до неравнопоставеност между хората и доставчиците на топлоенергия, електроенергия, вода и телефонни услуги. В документа се подчертава, че все още българският гражданин се чувства закрепостен, беззащитен и безгласен в отношенията си с доставчиците на обществени услуги и с контролните и регулаторните органи.

Константин Пенчев изрично отбелязва, че най-големият риск за правата на потребителите по отношение на топлоснабдяването в момента е свързан с противоречие между текстове в Закона за защита на потребителите (ЗЗП) и Закона за енергетиката (ЗЕ), засягащи таксата за сградна инсталация.

Той пише: „За да не се окажат ощетени отново гражданите, предлагам спешно народните представители да изчистят противоречието между ЗЕ и ЗЗП по начин, който да съответства на европейското право. Това означава или да бъдат отменени текстовете от ЗЕ, според които всички в етажната собственост плащат такса „сградна инсталация”, или в преходните разпоредби на ЗЗП да бъде уточнено за кои точно случаи се прилага член 62 (забраняващ доставка на стоки, включително и на централно отопление, на потребител срещу заплащане без искане от негова страна) – за всички топлофицирани сгради ли, само за новите ли или само за тези, които са с хоризонтални щрангове”.

Междувременно омбудсманът напомня становището си, че не е справедливо човек, който се е отказал от парно заради бедност и мръзне, да плаща съвсем не малка сума за това, че сградата, в която живее, е топлофицирана и да поема загубите на топлина наравно с тези, които ползват парно. Принуден е да плаща за услуга, която не желае и реално не получава.

Друг проблем, анализиран в доклада, който предизвика сериозни въпроси в областта на защитата на правата на потребителите на финансови услуги, е поставянето под специален надзор от БНБ на КТБ АД и „Креди Агрикол България” ЕАД. Омбудсманът пише: „Категоричното ми становище по отношение на поставянето под специален надзор от БНБ на двете банки е, че бе изгубено ценно време. В обществото остана впечатлението, че за пореден път компетентните институции бездействат или не действат адекватно, като предоставят противоречива, необмислена и неясна информация на гражданите”.

Той дава пример, с който илюстрира какъв е резултатът от циничното отношение – като на богоизбран към простосмъртен, от страна на институциите към проблемите на хората. Сред различните жалби от вложители в КТБ има случай, при който средствата от депозита са необходими за заплащане на таксата от страна на жалбоподавателка за образованието на детето й, което учи в чужбина.

След няколко месеца гражданката информира омбудсмана, че единствената помощ, която е получила в тази ситуация, е дошла от страна на Германия – на дъщеря ѝ е отпуснат студентски заем с дълъг гратисен период и лихва 0,2 %. В писмото си до Константин Пенчев жалбоподателката твърди, че детето ѝ няма да се върне в България, и го пита как тя самата може да се откаже от българското си гражданство, защото след като тази държава ограбва спестяванията ѝ и възпрепятства образованието на детето ѝ, тя не желае да е български гражданин.

В доклада място е отделено и на проблемите на хората, ползващи финансови услуги, като и на тези, които са засегнати от методите на фирми за събиране на вземания. Омбудсманът препоръчва да бъде създаден единен регистър на колекторските фирми и да се регламентира законово дейността им. Той настоява всички компетентни органи да използват правомощия си, за да защитават правата на гражданите и да гарантират прилагането на законовите изисквания при прехвърлянето на вземания.

Константин Пенчев напомня в документа и за все още несправедливото определяне на таксата за услугата „сметосъбиране и сметоизвозване”.

Пълният текст на доклада е публикуван в страницата на институцията на омбудсмана (http://www.ombudsman.bg/reports/).

Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове