„Ние четем доклада на Европейската комисия, като обективна оценка на стъпките, предприети от България в сферата на съдебната реформа, борбата с организираната престъпност и борбата с корупцията. В някои области бе отбелязан напредък по отношение на установените показатели през последните 12 месеца. Разбира се, са показани и ясни сигнали, че са необходими допълнителни стъпки.“ Това заяви Меглена Кунева при представянето на мониторинговия доклад на ЕК в Министерски съвет.
"Знаете, че този доклад е поредният за България. Той се очаква и от трите вида власти, но най-вече от българското общество. Искам да ви запозная с първата оценка. Тя е, че докладът е обективен. Ние четем доклада, като обективна оценка на стъпките предприети от България в сферата на съдебната реформа, борбата с организираната престъпност и борбата с корупцията.
В доклада в някои области бе отбелязан напредък по отношение на установените показатели през последните 12 месеца. Разбира се са показани и ясни сигнали, че са необходими допълнителни стъпки.
Само преди минути зам. председателят Тимерманс заяви: През изминалата година България предприе някои важни стъпки , за да върне реформите на дневен ред. Сега е време да се премине към следващия етап, като стратегиите за съдебна реформа и борба с корупцията преминат към действия и доведат до конкретни резултати. Приетото изменение на конституцията на страната, направено с оглед на реформата на съдебната система, което отразява политическата воля за прилагане на стратегията за тази реформа трябва бързо да бъде последвано от приемането на оставащите законодателни инициативи. Комисията приветства желанието на България да разчита и за напред на техническа помощ и експертен опит в подкрепа на процеса на реформи. 2016-та трябва да е годината, в която България да усети действителен напредък. Постигането на реални резултати в борбата с корупцията продължава да бъде най-голямото предизвикателство пред България и трябва да бъде поставено като приоритет."
Отчита се, че правителството има воля да продължи напред. Отбелязва се, че в случаи като закона за корупцията няма развитие от страната на парламента, но се изразява надежда, че ще последва такова развитие. Положителните оценки, които са дадени, трябва да ни дадат кураж да увеличим позитивния натиск за резултати, над иначе добре замислената реформа. Стратегиите за съдебна реформа и антикорупция са оценени позитивно. По тях не е направена нито една забележка. Сигналът е: действате и мислите правилно, но трябва да имате по - бързи резултати и още по целенасочени действия. Тоест в тези действия се концентрира надеждата за резултат през 2016 г, Тази надежда е това, което ще води правителството и останалите две власти.
Способност на България да се справи с проблемите, които стоят пред нея има. Просто трябва да го направим", заяви Кунева.
Последният компонент на доклада е свързан с борбата с корупцията. Аз ще направя преглед на това, което е написано, Съветвам ви да имате в предвид целия текст.
Първо: Отчита се като положителен ефект изготвените мерки от правителство за задълбочена стратегия за борба с корупцията. Тези мерки бяха разписани и в предишния доклад и ние ги изпълнихме. Като положителна стъпка е отчетен и фактът, че през тази година най-накрая беше извършен обстоен анализ на съществуващото досега антикорупционно законодателство и в отговор на установените празнини, разпокъсани органи и липса на фокус върху високите етажи на властта, първо беше изготвена стратегия, а после и законопроект за създаването на единен орган за проверки на имуществото и конфликта интереси на лицата, заемащи висши публични постове. Беше създаден и национален съвет по антикорупционните политики, който да координира и наблюдава политиките в тази област. По негова инициатива бяха разработени сектори за антикорупционни планове, като особено внимание заслужава планът на МВР. Бих искала да похваля професионалната работа, особено на зам. министъра, който отговаря по тези въпроси под ръководството на г-жа Бъчварова – зам. министър Филип Кунев.
Следващата седмица съветът ще се събере и ще предложи мерки за повишаване на политическия ангажимент по секторните антикорупционни планове, защото за съжаление не всички министерства успяха да представят толкова ангажиран вариант. Европейската комисия очевидно е обърната специално внимание по разгорелия се дебат за т.нар анонимни сигнали. В доклада се казва: дебатът до голяма степен засягаше въпроса за използването на анонимни сигнали, като възможността за получаване на такива се бъркаше с необходимостта от ясно посочване на доказателства, които могат да бъдат използвани в съда. Точно това всъщност е и моята надежда, че ще успея да убедя всички, които имат отношение към закона, че не се прави нищо извън европейските практики. Този пасаж завършва така: повторното внасяне и приемането на този закон, както и мярката за създаване на такава институция е ключов тест за решимостта на България през 2016 г. Има специални думи за реформите на административните инспекторати, мерките за системата за обществени поръчки и изготвянето на секторните планове за борба с корупцията в конкретни области. България трябва да постигне резултати в случаите на разследвания за корупция по високите етажи на властта, водещи до окончателни съдебни присъди. Добри думи има и за специалното звено, създадено под ръководството на прокуратурата.
Казано е следното: прокуратурата следва прагматичен подход по укрепване на капацитета чрез организационни промени и по-тясно сътрудничество с други компетентни служби. Най-скорошната стъпка в тази стратегия бе създаването през април на по-солидно ведомствено звено към Софийска градска прокуратура за разследване и наказателно преследване на корупцията по високите етажи на властта. На лице са признаци, че това по-тясно сътрудничество между службите в рамките на специализирана структура започва да дава положителни резултати.
Аз не искам да кажа, че със законът за антикорупцията ще се решат всички проблеми, но ние трябва да създадем национална система за борба с корупцията.
Аз не смятам, че има нещо, което не можем да свършим. Ако смятате, че у нас има притеснение за висока цел, която трябва да бъде постигната, такова няма. Не трябва да си намираме различни пречки и проблеми за оправдание. Смятам, че този доклад подчертава необходимостта от сътрудничество. Там където сме имали единодействие на институциите, сме имали отчетлив успех. Това трябва да направим и сега.
Един доклад като този има нужда от план за действие. Тук става въпрос и за доклад за сътрудничество. За мен този доклад изисква действия. Тъй като изпълнителната власт е натоварена с най-много динамика, ние трябва да сме най-бързо. Планът трябва да бъде направен най-напред от правителството. Всяка власт трябва да разпознае своите ангажименти.