Реформи във Висшия съдебен съвет (ВСС), Инспектората към ВСС, въвеждане на ясни и прозрачни стандарти в правораздаването, ГДБОП в МВР и борба с корупцията. Да се осъществи реформата на ВСС чрез необходимите изменения в Закона за съдебната власт.
Това са част от препоръките в Годишния мониторинг доклад на ЕК за България. В документа се отбелязва, че през 2015 г. България е предприела някои важни стъпки, за да върне реформата на дневен ред след период, през който политическата нестабилност явно препятстваше напредъка.
Двете стратегии за съдебната реформа и за борбата с корупцията представляват подробен план за действие.
Инициативите в тази област следва да се съсредоточат върху прилагането на новата национална стратегия за борба с корупцията, приета през пролетта на 2015 г. Основен приоритет следва да бъде бързото повторно разглеждане от Народното събрание на предложенията на правителството за нов закон за борба с корупцията, като се отчитат всички конкретни опасения, но и като се гарантира, че основните елементи са в съответствие с целите, заложени в стратегията за борба с корупцията.
От Брюксел ни съветват да приемем нов закон за борба с корупцията
в съответствие със стратегията за борба с корупцията, предвиждащ включително създаването на единен орган със солиден независим мандат за борба с корупцията по високите етажи на властта.
Да гарантира бързото създаване на новата институция и да ѝ предоставя необходимите ресурси.
Ясно е обаче, че превръщането на тези стратегии за съдебната реформа и за борбата с корупцията в конкретен и осезаем напредък ще бъде основно предизвикателство през 2016 г., отбелязват от Брюксел.
Бяха предприети редица инициативи, като при някои от тях се наблюдава известен конкретен напредък.
През декември България измени конституцията си.
Макар сред измененията да има някои значителни промени в сравнение с първоначално предложения текст, приемането им все пак представлява важна стъпка към реформа на Висшия съдебен съвет. Сега трябва да бъдат предприети последващи действия, за да може пълният набор от промени, предвидени в Стратегията за реформа на съдебната система, да се превърнат в законодателство, искат от Брюксел.
Традиционната препоръка за модернизиране на българските наказателни кодекси също остава валидна. За целта трябва да се изготви набор от целенасочени законодателни изменения за справяне с ключовите проблеми в наказателните производства, по-специално проблемите, засягащи сложните дела за корупция или организирана престъпност.
Това минава през изменения на Закона за администрацията с цел укрепване на правомощията и независимостта на вътрешните инспекторати и да създаде единен набор от минимални стандарти за публичния сектор във връзка с оценката на риска и задълженията за докладване.
Агенцията по обществени поръчки трябва да получи правомощия и организационен капацитет
за извършване на задълбочени и основани на оценка на риска проверки на процедурите за възлагане на обществени поръчки.
Правителството да продължи с действията за справяне с корупцията по ниските етажи на властта в Министерството на вътрешните работи. Да се стартират подобни действия в други
рискови сектори в публичната администрация, съветват от Брюксел.
България все още трябва да постигне солидни резултати във връзка с налагането на окончателни присъди по делата за тежка организирана престъпност. Ще бъде важно да се гарантира, че са въведени правни и институционални условия, които позволяват на правоприлагащите органи и на съдебната система да работят ефективно, искат да видят от ЕК.
Една от стъпките е да се измени Законът за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, за да се позволи Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество да работи ефективно.
Освен това трябва да се направи преглед на правната рамка на Главна дирекция за борба с организираната престъпност (ГДБОП) към МВР, за да се осигури необходимата организационна стабилност на дирекцията.
Не на последно място са и стандартите в съдебната система.
През 2016 г. България следва да напредне в реформите на ключови елементи от съдебната си система, като бъдат предвидени включително подходящи промени на съдебната карта с цел повишаване на качеството и ефикасността като цяло, прилагане на електронното правосъдие, ясни стандарти за дисциплинарните производства и постоянство в реформата на прокуратурата, обобщават от ЕК.
Брюксел иска България да приеме реформа на съдебната карта на районните съдилища и да представи пътна карта за рационализирането в по-общ план на съдилищата на всички равнища с цел повишаване на качеството и ефикасността като цяло, в това число пренасочване на ресурси, където е целесъобразно, въз основа на цялостен анализ на натовареността на съдилищата.
Нужно е да се изготви ясен график за
прилагането на електронното правосъдие
и да се предвиди необходимия капацитет за наблюдение и направляване на прилагането му.
Важна стъпка е да се направи независима оценка на дисциплинарната практика на сегашния ВСС в периода от 2012 г. досега.
Освен това да се въведе практика на мотивиране на дисциплинарните решения в съответствие с ясни и обективни стандарти и принципи.
България трябва да започне независим анализ на прокуратурата, както е заложено в правителствената стратегия за съдебна реформа, като се държи сметка за вече осъществените мерки за реформа.
Една от стъпките е новата система за случайно разпределяне на делата в съдилищата.
Не на последно място трябва да се осигурят условия за безпристрастно разследване на различните твърдения за корупция по високите етажи на властта в Софийски градски съд, по-специално по отношение на възможни проблеми от системен характер, в това число евентуални сходни практики в други съдилища.
Трябва да се изработи практика на ВСС във връзка с назначенията, като се прилагат ясни стандарти за професионални качества и етика и при своевременно вземане на тези решения.
Ето и пълният текст на Доклада на ЕК за България.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА