Нов закон ще регламентира работата на автосервизите, поставяйки правила и изисквания на дейността им.
В момента според неофициални данни над 80 на сто от колите се ремонтират от квартални и полулегални, нерегламентирани сервизи, съобщи БТВ.
В сивия сектор попадат над 5300 сервиза в страната, а в София са 1500.
Според данните за пътните инциденти за 2015-а година над 25 на сто от катастрофите са станали по технически причини, но колко са заради некачествени ремонти не е ясно.
Автомобилният състезател Румен Дунев посочи, че идеята на Националната камара на автосервизите е да има закон за автосервизната дейност. Най-вече за да се гарантира качеството на ремонтите и да се премахне нелоялната конкуренция – много по-малки сервизи не са регистрирани, нямат касови апарати, нямат и нужната квалификация, посочи той.
Техническата изправност на колите важна, тъй като тенденцията в България е автопаркът да става все по-стар, добави още Дунев.
Идеята на закона е да се регламентира какво е автосервиз и да се опише, че ремонти дейности по автомобила се извършват само в сервиз. Камарата на автосервизите не е против малките сервизи, искаме да им помогнем да излязат на светло и да предлагат по-качествени услуги, поясни автомобилният състезател.
Съвети за избор на автосервиз:
Интересувайте се от опита на автомонтьора.
Изисквайте информация и по възможност документи, какво точно е свършено по автомобила по време на ремонт.
Интересувайте се какви части се влагат при ремонта на автомобила и какъв е техният произход?
Интересувайте се дали сервиза дава гаранция за извършената дейност и за извършения ремонт.
Изисквайте касова бележка, защото тя също може да бъде гаранция за свършената работа в автосервиза.
Търсейки ниска цена хората прибягват до части втора ръка, които си намират сами от автоморги или познати.
На пазара за резервни части цари пълен хаос. Използват се и неодобрени азиатски аналози. Затова в новия закон за пътно превозните средства се предвижда Автомобилната администрация да поеме контрола и над т.нар. "гробища за автомобили".
Малките и средни сервизи се опасяват, че изискванията, които ще бъдат заложени за базата и обучението на персонала, ще са толкова високи, че част от сервизите ще изчезнат. Това коментира депутатът от БСП Николай Тишев.
Според Иван Вълков, депутат от ГЕРБ, със закона ще има нужната регламентация, защото в момента цари пълна анархия.
Според левицата, ако сервизите не издават касови бележки това е проблем на НАП, ако работят хора без договори, е проблем на Инспекцията по труда. „В изискванията ще има заложени параметри как да изглежда един сервиз. Колко да е голям. Ако се заложат условия да е минимум 5 метра висок, то малките сервизи ще окапят”, категоричен е Тишев.
„Трябва да има някакви условия, трудовият закон го изисква. Нерегламентираните сервизи не могат да бъдат проверявани - те казват, че извършват услугата за собствени нужди. Законът иска регистрация, не лицензиране”, обясни Вълков.
Тишев е категоричен, че регистрацията означава лицензиране - трябва да си одобрен и да получиш удостоверение за регистрация. Освен това не само автомобилната администрация ще проверява, но и браншовата организация - това е конфликт на интересни, добави той.
Той посочи още един проблем – бюрокрация и увеличаване на административната тежест – всеки ремонт ще трябва да се подава онлайн в автомобилната администрация.