Дори България да поръча самолети от най-разпространения изтребител в света F-16, страната ни няма да произвежда части за него, заявиха от компанията производител Lосkhееd Маrtіn. От там обаче уточниха, че ще изпълнят пpoгpaмa пo индycтpиaлнo cътpyдничecтвo и тpaнcфep нa тexнoлoгии. По този начин ще могат да бъдат компенсирани част от разходите за изтребителите, както и за създаване на нови ключови технологии в областта на сигурността и отбраната. Уточнението беше направено по време на пресконференция в София от старши мениджърът, отговарящ за мeждyнapoднo paзвитиe в Lосkhееd Маrtіn, Джeймc Poбинcън, на която бяха представени възможностите на най-новия модел на F-16 Вlосk 70.
Части за F-16 не могат да се произвеждат у нас от чисто икономическа гледна точка – това би оскъпило крайната цена на изтребителите. Често част от производствения цикъл се реализира в държавата купувач и изключително високата цена частично се компенсира чрез разкриване на нови работни места и увеличаване на БВП на съответната държава.
Българският парламент одобри 1.8 млрд. USD за покупката на бойни самолети, като това трябва да се случи на два етапа. Въпросната сума е за първите 8 машини, като в цената са включени разходите за наземно обслужване и обучение на пилоти и инженери. Lосkhееd Маrtіn не посочиха дали ще приемат разсрочено плащане, като заявиха, че това е въпрос на преговори между правителствата на България и САЩ. Lосkhееd Маrtіn заявила, че ще участва в процедурата след шведската Saab, която ще се включи с Grippen. Последната ще заяви участието си чрез оферта, която ще бъде предоставена от правителството на Швеция.
Lосkhееd Маrtіn разполага със 100 000 души персонал, като половината са инженери. 75 000 от тях работят в 400 бази из света. „Основната група клиенти са ни от САЩ, не само от отбранителния сектор, но също така и от енергетиката, транспорта и търговията, тъй като разполагаме с широка палитра от продукти. Работим също така с НАСА и със 70 правителства”, каза Робинсън.
До момента са продадени 4600 изтребителя F-16 на 28 държави. Над 3000 от машините в 25 държави все още са в експлоатация. Що се отнася до F-16 Вlосk 70, то той ще се поддържа поне до 2045 г., а летателните му часове ще са над 12 000, което е с 30% повече в сравнение с досега обявените 8000.
Новата версия осигурява по-добра видимост на пилота, респективно той може по-бързо да вижда целите, които трябва да обстреля. „Много е важно кога ще видиш целта. Пилотът може да вижда „въздух въздух” и въздух земя. Това позволят на пилота да направи карти, които са почти като снайперни, и да се справя с всякакви атмосферни условия с всичко, както на земята, така и във въздуха. Пилотът може да види цялата информация на един дисплей, който му показва всички параметри едновременно. На този дисплей вижда целите на други самолети. Цялата информация се обработва. Може да се управлява и чрез интернет, където има много повече памет и възможности”, казва Робинсън.
В допълнение към радара е и повишената способност да обработва информация, F-16 притежава още редица иновации свързани със сигурността. „Lосkhееd Маrtіn създаде система, която може да спаси пилота. Когато изтребителят се насочи към земята, системата се активизира и може да спаси живота на пилота. Другото нещо е т.нар. „активиране на осъзнаването на пилота”, възстановяването на пилота, ако се получат някакви проблеми, например с вътрешното ухо или пилотът просто е в опасност. Тогава се натиска бутон и самолетът минава на автоматичен полет, което дава време на пилот да се възстанови. това са много важни подобрения, който F-16 Вlосk 70 предлага”, допълва Робинсън.
Също така широката видимост на пилота му дава възможност за изстрел под 90 градуса. Това е възможно благодарение на шлема му.
Не трябва да се пропускат и подобренията относно горивото и резервоара. Машината поема много гориво. Новият модел F-16 разполага и с по-бързо стрелково оръжие.
Към момента се водят преговори за производството на над 400 броя изтребители от модел F-16 Вlосk 70, като най-новият клиент е Словакия.
Що се отнася до приходите, за миналата година Lосkhееd Маrtіn отчита 51.08 млрд. USD приходи. От тях 20.1 млрд. са от сектор „аеронавтика”. Близо 60% от приходите идват от армията на САЩ, а останалите 30% - от износ.