$50 милиона възлизат инвестициите на САЩ в българските военно-въздушни сили (ВВС). Те са направени през последните 3 години. Това разкри американският посланик у нас Ерик Рубин по време на бизнес среща „САЩ и България: Укрепване на стратегическото партньорство“, организирана от Американската търговска камара.
Общо за последните 25 години американските инвестиции в сигурността в България са над $300 млн., уточни Ерик Рубин.
Той намекна, че САЩ са готови да предоставят опция за офсет, ако България избере американската оферта за закупуване на изтребител F-16. Става дума за ремонт за двигатели. При предишната поръчка за нови изтребители за авиацията ни САЩ залагаха изцяло на продажба без опция за изнасяне на технологии по поддръжката на самолетите.
По подобие на държавите от Северна Европа, тези от Централна Европа, където бе включена и България, могат да получат възможността да обслужват части от изтребителите, включително двигателите им и други.
Директорът на Американската търговска камара в България – Петър Иванов посочи, че изтребителят е най-използваният самолет в Алианса. Към момента той е на въоръжение в 15 държави в Европа, а други са в процес на придобиване. Сред тях са и нашите съседки Гърция, Румъния, както и Словакия и Словения. Турция от години залага на Lockheed Martin.
CAЩ oбeщaxa индycтpиaлнo cътpyдничecтвo и пoддpъжĸa на изтребителите дo 2045 г.
В момента в света летят 4600 F-16. А статистиката от въздушен бой сочи 75 победи и 0 загуби за изтребителя, посочи Джеймс Робинсън, директор Международно бизнес развитие на F-16, Lockheed Martin.
При втората процедура България получи четири оферти за нов тип боен самолет. Две от тях бяха от САЩ. Първата бе за нови F-18, втората за F-16. Впоследствие първата отпадна, а същевременно от Lockheed Martin дадоха да се разбере, че са готови да предоставят на страната ни машини от последното поколение на претърпелия множество модернизации F-16, носещо името Viper. Останалите оферти са за нови "Gripen" от Швеция и за втора ръка "Eurofighter" от Италия.
Проектът за модернизиране на ВВС включва първоначална покупка с разсрочено плащане на една ескадрила изтребители за около 1,8 милиарда лева.
F-16V е самолет от четвърто поколение, но използва системи от пето поколение, които са на оборудване във F-22 и F-35. F-16V може да лети до 2045 г. и има живот от 12 000 часа.
F-16 е най-разпространеният изтребител в света. Претърпял е множество модернизации и отговаря на всички критерии и стандарти на НАТО. Многоцелевият боен самолет е доказал многократно своите възможности във воденето на въздушен бой, нанасянето на удари по наземни цели и охрана на въздушно пространство на Алианса, известно в страните членки като Air policing.
В момента 300 самолета от модификацията на F-16 пазят небето на Алианса над Европа и са в постоянно бойно дежурство.