Водачът на листата за евродепутати на коалиция „Демократична България“ и зам.-председател на ДСБ Радан Кънев ще сезира прокуратурата и европейските институции за нарушения на европейското право, свързани със собствеността на ТЕЦ „Варна“, който бе купен от почетния председател на ДПС Ахмед Доган, припомня „Свободна Европа“.
Според Кънев в момента се подготвя закриване на пристанище „Варна – Изток“ и замяната му с това при ТЕЦ-а на Доган, което по силата на закона трябва да е публична държавна собственост, но въпреки това държавата съгласува с Доган бизнес намеренията му.
През септември 2018 г. стана ясно, че само срещу 3500 лв. Ахмед Доган е овладял втората по инсталирани мощности електроцентрала в страната – ТЕЦ "Варна", чийто капитал е над 85 млн. лв. Сделката за "ТЕЦ "Варна" е постигната в края на юли 2018 г., като децата на бившия транспортен министър Данаил Папазов от назначеното от ДПС правителство на Пламен Орешарски – Станислав и Ивелина, са продали част от своите дялове във фирмата "Сигда", която в края на 2017 г. купи от чешката ЧЕЗ електроцентралата. Доган е платил 1800 лв. на Станислав Папазов за 36 на сто от акциите на "Сигда" и 1700 лв. на Ивелина Папазова – за 34 на сто, и така вече притежава 70 процента от собственика на ТЕЦ "Варна".
Според публикация на в. "Капитал" почетният председател на ДПС възнамерява да изгради пристанище на мястото на въглищния терминал на ТЕЦ "Варна", като най-вероятно бъдещият порт ще поеме част от товарите на държавното пристанище.
Идеята е пристанище "Варна" да се премести от централната част на града към покрайнините.
През януари 2019 г. министрите на транспорта и на регионалното развитие Росен Желязков и Петя Аврамова са издали съвместна заповед, с която са разрешили изработването на генерален план на новото пристанище, което ще носи името "ТЕЦ Езерово". В него е заложено обединяване на няколко нови имота около порта. Един от терените - кейовата стена, е собственост на държавното предприятие "Пристанищна инфраструктура", но то изрично е обявило, че не възразява срещу обособяването на новия порт.
"Очакваме процедурите да приключат успешно и през лятото да имаме готов генерален план за пристанището. След това трябва да получим необходимите разрешения за строеж, така че преустройството на терена и изграждането на новия кей да могат да започнат до края на годината или в началото на 2020", посочва Емил Георгиев, който е служител на ТЕЦ "Варна" и отговаря за проекта за реконструкция на пристанището, пред "Капитал".
По силата на чл. 106 ал.1, чл. 112 ал.2 и пар. 74 ПЗР на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВППРБ), Пристанище ТЕЦ-Варна е публична държавна собственост (ПДС). Държавата обаче - в лицето на Областния управител и на Министъра на транспорта - не е издала Акт за ПДС. Напротив - държавни и общински институции усилено съгласуват и подпомагат действията, с които Доган заграбва тази ценна пристанищна зона.
Зам.-председателя на ДСБ коментира пред „Свободна Европа“, че по този начин, при приватизацията на ТЕЦ „Варна“, пристанището попада към активите на приватизираното дружество, но доколкото е актувано или не, то е публична държавна собственост и не може да стане собственост на предприятието като част от портфейла на ЧЕЗ, независимо дали е актувано или не и не може да се придобива по давност по силата на закона. Това от своя страна означава, че към момента то продължава да има същия статут.
„Към днешна дата новият собственик (Ахмед Доган - бел.авт.) отправя инвестиционно предложение и го съгласува", каза Кънев.
Според Кънев пристанището, като част от цялостния комплекс на пристанище „Варна“, няма как да не е пристанище с национално значение, което на самостоятелно основание го прави обект на публична държавна собственост.
Според него именно това е ключовият въпрос, тъй като в момента, без пристанището да е отдадено на концесия, се развива като частно пристанище, което не отговаря на условията на закона.
В крайна сметка, според него местеното на товарно-разтоварните терминали на „Варна-Изток“ в посока Варненското езеро е стара и общоприета идея. Проблемът е, че никой не си е представял, че това ще стане от държавно към частно пристанище.
„Получава се един ефект – Държавното пристанище поетапно се закрива, не се откриват нови кейове към него, а се откриват нови кейове към пристанището на Доган“, каза Кънев.