София, Пловдив, Стара Загора и Бургас са четирите града в България, които биха привлекли Volkswagen да изгради своя завод, показват прогнозите на анализатори.
В тези райони, според експертните оценки, инвеститорите могат да открият предимства като бърз достъп до магистрали, до жп инфраструктура и достатъчно квалифицирани кадри. През есента се очаква работа да започнат и няколко нови производства – за фарове, спирачни системи и кабели. Те се намират край Пловдив, Ловеч и Плевен – като очакванията са за близо 4000 работни места и значителен обем инвестиции, уточнява бТВ.
„Има стратегическа локация, има ниски оперативни разходи, предоставя възможност за добра логистика чрез осигурени пъна жп и пътна инфраструктура, да не говорим за политическата и икономическа стабилност в България”, каза пред бТВ Стамен Янев от Агенцията за инвестиции.
Обемът на инвестициите в автосектора на България варира между 1,4 и 1,5 милиарда евро.
България си е поставила за цел по-нататъшното разширяване на автомобилната индустрия. Според данни на правителството, вече 250 компании от автомобилната индустрия с 65 000 служители работят в България, като само през миналата година оборотът им е бил над 5,5 милиарда евро.
Компании от Германия, включително доставчици като Leoni и Mahle, имат над 35 000 наети работници на Балканите. Германските компании генерират повече от 4% от БВП на България.
Миналата година износът за Германия нарасна с над 16 процента до 8,2 милиарда евро. Според източници от индустрията в момента България генерира около 10% от брутния си вътрешен продукт благодарение на автомобилната индустрия.
„България не само продължава да се бори за това Volkswagen да построи следващия си завод у нас, но ние имаме и своите шансове това да се случи. Намерихме начини да оптимизираме офертата си. Срещите между представители на автомобилния клъстър и министерство на икономиката продължават. В много скоро време България ще покаже още по-добра оферта". Това заяви Росен Плевнелиев относно конкуренцията между България и Турция за новия завод на Volkswagen.
"Ние ще продължим да се борим с всички законови методи, казвайки на Volkswagen, че ние се гордеем, че сме членове на ЕС и НАТО и ние сме тази държава от ЕС и НАТО, която им предоставя най-добрите условия", заяви още Плевнелиев.
По думите му всички на Балканите наблюдават много внимателно какво ще се случи. "Ако Volkswagen изберат Турция, това ще изпрати един изключително лош сигнал към всички демократично мислещи хора на Балканите”, каза още той.
„Категорично не съм съгласен с тезата на министър-председателя на Долна Саксония, че именно защото и в Турция има много демократично мислещи хора, една инвестиция на Volkswagen там би подкрепила тях”, посочи Росен Плевнелиев.
„Истината е, че сме на финала. Истината е, че решение още няма. Докато една от двете държави не подпише договор с Volkswagen, всяка една от двете страни продължава да участва в състезанието. Един такъв концерн като Volkswagen, няма да допусне на финалната права да остане само един участник, който в един момент да не си спази обещанията и да му извива ръцете”, категоричен бе Плевнелиев.
„Изборът между двете държави изглежда така – от една страна имаме държава-членка на ЕС и на НАТО, която има по-изгодни разходи за производство и която е много по - прогнозируема. От друга страна имаме Турция с всичките ѝ проблеми. Изборът на Volkswagen изпраща много силен сигнал към демократичните общности в региона”, каза още той.
Според него ако бъде избрана България, това засилва изключително много позицията както на ЕС, така и на Германия по отношение на Балканите. "Ако бъде избрана Турция, това губим илюзии, че всичко е въпрос на човешки права и свободи, а всъщност става въпрос за едни пари и там диктаторът е обещал повече пари”, допълни Плевнелиев.