Микробусите за превоз над осем пътници и тези за товарни цели ще могат занапред да се регистрират само от юридически лица. Става дума за категориите М2, М3 и N3, уточнява сайтът „Дневник“. Мотивът за това е, че при товарните бусове те могат да се ползват за превози в сивия сектор, ако са регистрирани от хора. Такива промени са предвидени в Закона за автомобилните превози, качен за обществено обсъждане, на правителството. В проекта се предвижда регистрацията занапред да може да се извършва от само от юридически лица, едноличен търговец или физическо лице, регистрирано като земеделски стопани по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители.
Друга предвидена промяна е да не се изисква задължителното монтиране на колани в бусове над 8 места (категории М2 и М3, клас А и В и клас I и II) при превоз по редовни линии на разстояние до 30 км в посока. Причината за това е, че при тях така или иначе е допустимо да има правостоящи пътници. Това облекчение обаче няма да важи при превоз на деца и ученици.
Актуализирани са текстовете за доказване на финансова стабилност с цел намаляване на административната тежест за превозвачите, като е предвидено, че изискването за липса на публични задължения е изпълнено, когато за търговеца няма получено уведомление по чл. 182, ал. 2, т. 2 или чл. 221, ал. 6 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс.
За да бъдат контролирани превозите с атракционна цел, превозните средства ще трябва да се регистрират в общините по места, предвижда още проектът.
Автомобилите, използвани за пътна помощ, ще влязат в категорията "обществен превоз" и затова в бъдеще за тях изискванията ще се определят в Закона за автомобилните превози.
Прекратяването на лиценза за превоз на пътници или товари ще става, когато превозвачът е извършил системни нарушения. Целта е да се прекрати практиката, при която извършили нарушения си прекратяват лиценза по собствено желание и след това взимат нов. Занапред лиценз ще се отнема след приключването на проверка на съответната фирма.