Рано тази сутрин на пристанището в Констанца, Румъния се очакваше да пристигне товарният кораб "Стара планина“, от чийто борд на 2 януари вълна помете двама моряци. Инцидентът се случи в Норвежко море, а корабът плаваше от Мурманск към Констанца. След неуспешна акция по издирването на изчезналите моряци плавателният съд продължи по курса си, съобщава БНТ.
Именно в румънското пристанище ще започне разследване на българските власти, заедно с тези на Малта, Норвегия и Украйна, за да се установят причините довели до трагедията.
По последна информация има сериозно забавяне в пристигането на кораба "Стара планина". Засега той се очаква към 19ч. След около час сигурно ще има нова корекция. Това се дължи както на метеорологичните условия, така и на факта, че корабът трябваше да спре първо в Малта на път за Констанца. А това се налага след инцидента на 2 януари в 12:45ч. корабно време, когато двама моряци изчезнаха от палубата и не бяха открити във водите на Норвежко море. Корабът плава натоварен с торове по редовен курс Мурманск - Констанца. Той е попаднал в изключително тежки метеорологични условия на 2 януари - около 9 метра вълни и скорост на вятъра до 25 метра в секунда. Всяко излизане на палубата при тези условия е риск за живота на екипажа, коментираха специалистите.
Товарен кораб “Стара планина" е с дължина от 186 метра и широчина от 30. Дълбочината му на газене достига близо 12 метра. Условията, при които е плавал в Норвежко море, са били на границата на издръжливостта на плавателния съд.
Проф. д-р инж. Румен Кишев, ръководител на Центъра по хидро- и аеродинамика-Варна коментира: "Корабът е подложен на заливане на палубата от високи вълни, които са основна заплаха за здравето и сигурността на екипажа, ако те работят на открита палуба. Най-вероятно това е била причината за инцидента".
Екстремните условия в Норвежко море допринасят за недостиг на мощност в двигателя, което още повече забавя скоростта. Корабът се натоварва и от разбиването в корпуса му на големите вълни.
"Всичко това принуждава капитана изкуствено да снижава скоростта. Скоростта при тези условия е паднала някъде до 6, 7 или 8 възела, не повече".
Според експерта," възможно е силата на вълната да е блъснала моряците в метална или друга конструкция. При такъв тежък удар морските мъже трудно могат да се задържат на борда, дори да са завързани с обезопасителни колани или въжета. Друго утежняващо обстоятелство е и ниската температура на водата в леденото Норвежко море.Човек без специално облекло, със собствените си дрехи, паднал в една температура на водата 4 или 5 градуса, може да издържи няколко минути. Според морското законодателство, падналите зад борда български моряци са обявени за безследно изчезнали, след като не бяха открити при спасителната операция", допълва проф. Румен Кишев.
Четири администрации разследват инцидента, защото първо беше направена вътрешна проверка на борда на кораба, във Варненската окръжна прокуратура има заведено предварително производство. Малтийската морска администрация разследва, тъй като "Стара планина" е под малтийски флаг. Звеното за разследване на морски катастрофи, което не е част от администрацията, е поело тази задача. В Норвегия като страна на инцидента и в Украйна заради един украински моряк на борда на кораба също ще проведат свои разследвания.
При пристигането на кораба тук предстои пълна смяна на екипажа, освен това на 9 декември норвежките и малтийските власти са извършили проверка на борда на "Стара планина", тогава не са открити никакви нередности и проблеми.
Очаква се близките на двамата изчезнали моряци да дойдат до Констанца. Те отказват контакт с медиите от самото начало.
Днес ще бъде извършена и смяна на екипажа.
Заради течащите проверки в момента и параходството, и екипажът отказват коментари.