Рано тази сутрин на пристанището в Констанца, Румъния се очакваше да пристигне товарният кораб "Стара планина“, от чийто борд на 2 януари вълна помете двама моряци. Инцидентът се случи в Норвежко море, а корабът плаваше от Мурманск към Констанца. След неуспешна акция по издирването на изчезналите моряци плавателният съд продължи по курса си, съобщава БНТ.
Именно в румънското пристанище ще започне разследване на българските власти, заедно с тези на Малта, Норвегия и Украйна, за да се установят причините довели до трагедията.
По последна информация има сериозно забавяне в пристигането на кораба "Стара планина". Засега той се очаква към 19ч. След около час сигурно ще има нова корекция. Това се дължи както на метеорологичните условия, така и на факта, че корабът трябваше да спре първо в Малта на път за Констанца. А това се налага след инцидента на 2 януари в 12:45ч. корабно време, когато двама моряци изчезнаха от палубата и не бяха открити във водите на Норвежко море. Корабът плава натоварен с торове по редовен курс Мурманск - Констанца. Той е попаднал в изключително тежки метеорологични условия на 2 януари - около 9 метра вълни и скорост на вятъра до 25 метра в секунда. Всяко излизане на палубата при тези условия е риск за живота на екипажа, коментираха специалистите.
Товарен кораб “Стара планина" е с дължина от 186 метра и широчина от 30. Дълбочината му на газене достига близо 12 метра. Условията, при които е плавал в Норвежко море, са били на границата на издръжливостта на плавателния съд.
Проф. д-р инж. Румен Кишев, ръководител на Центъра по хидро- и аеродинамика-Варна коментира: "Корабът е подложен на заливане на палубата от високи вълни, които са основна заплаха за здравето и сигурността на екипажа, ако те работят на открита палуба. Най-вероятно това е била причината за инцидента".
Екстремните условия в Норвежко море допринасят за недостиг на мощност в двигателя, което още повече забавя скоростта. Корабът се натоварва и от разбиването в корпуса му на големите вълни.
"Всичко това принуждава капитана изкуствено да снижава скоростта. Скоростта при тези условия е паднала някъде до 6, 7 или 8 възела, не повече".
Според експерта," възможно е силата на вълната да е блъснала моряците в метална или друга конструкция. При такъв тежък удар морските мъже трудно могат да се задържат на борда, дори да са завързани с обезопасителни колани или въжета. Друго утежняващо обстоятелство е и ниската температура на водата в леденото Норвежко море.Човек без специално облекло, със собствените си дрехи, паднал в една температура на водата 4 или 5 градуса, може да издържи няколко минути. Според морското законодателство, падналите зад борда български моряци са обявени за безследно изчезнали, след като не бяха открити при спасителната операция", допълва проф. Румен Кишев.
Четири администрации разследват инцидента, защото първо беше направена вътрешна проверка на борда на кораба, във Варненската окръжна прокуратура има заведено предварително производство. Малтийската морска администрация разследва, тъй като "Стара планина" е под малтийски флаг. Звеното за разследване на морски катастрофи, което не е част от администрацията, е поело тази задача. В Норвегия като страна на инцидента и в Украйна заради един украински моряк на борда на кораба също ще проведат свои разследвания.
При пристигането на кораба тук предстои пълна смяна на екипажа, освен това на 9 декември норвежките и малтийските власти са извършили проверка на борда на "Стара планина", тогава не са открити никакви нередности и проблеми.
Очаква се близките на двамата изчезнали моряци да дойдат до Констанца. Те отказват контакт с медиите от самото начало.
Днес ще бъде извършена и смяна на екипажа.
Заради течащите проверки в момента и параходството, и екипажът отказват коментари.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 00000014
Коментиран от #5, #8, #11
12:59 30.01.2020
2 Свинефермата бълхария
13:02 30.01.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 кючук чобан Калитко
капаците на хамбарите/товарните му трюмове се открехват.
Тях може би са проверявали излезлите на палубата моряци, които водата е отнесла.
Бог да ги прости!
13:16 30.01.2020
5 Запознат
До коментар #1 от "00000014":
Българската серия 25таци са изключително мореходни кораби стига да са в добро техн състояние13:35 30.01.2020
6 Свинеферма БГ
13:40 30.01.2020
7 Черен ден за България
Днес гробарите народното събрание в коалиция с туркофоните, туркоманите и патреотарите, без Атака, поставиха края на валутния борд и на стабилния български лев, като дадоха картбланш на гробарското правителство да преговаря за нахлузване на по-як ярем на българския народ, което означава, че след 2-3-5 години, при влизане на България в еврозоната, българският лев ще бъде заменен с еврото уж по сега фиксирания курс, а след предвидения от процедурата процес на тайни преговори с другите държави в еврозоната, по плаващия курс, съответстващ на степента на конкурентоспособност на българската икономика. Тоест, ще ни поднесат горчивия хап с приемането на еврото да се вдигната цените със степента на реалната обезценка на лева към момента на замяната му с еврото.
Както е казал народът, едно зло никога не идва само...
13:59 30.01.2020
8 боцмана
До коментар #1 от "00000014":
Мисля , че инициалите на капитана са Н. Г.Коментиран от #9
15:53 30.01.2020
9 00000014
До коментар #8 от "боцмана":
Николай Георгиев Станков ---- роден в Етрополе .....Коментиран от #10
16:29 30.01.2020
10 боцмана
До коментар #9 от "00000014":
Той , той!20:12 31.01.2020
11 vasik atanasova
До коментар #1 от "00000014":
какъв моряк си ти не те знамкапитана ли е виновен според теб ?
на капитана му нареждат да търгва
той не може все да отказва
и над него има шефове
ще откже едни път втори път и ще го сменят
говоря за това че сте плавали ако въобще си плавал в северно море
аз съм минавал индийски океан с височина на вълната 10 метра
а тука в този случай с тези двамата нищо не се знае какво е било
Коментиран от #12
13:04 01.02.2020
12 Петър
До коментар #11 от "vasik atanasova":
Капитана е отговорен за всичко ставащо на кораба.Като се е съгласил да командва кораба ,като се наложи ще кара както изисква добрата морска практика,а колкото страха от началници за добрият капитан кораби много.10:02 03.02.2020
13 Явор
17:53 26.03.2020