30 Януари, 2020 12:42 5 211 13

Корабът "Стара планина" пристига в Констанца без двамата изчезнали български моряци

  • стара планина-
  • кораб

Това се дължи както на метеорологичните условия, така и на факта, че корабът трябваше да спре първо в Малта на път за Констанца

Корабът "Стара планина" пристига в Констанца без двамата изчезнали български моряци - 1
Снимка: БНТ

Рано тази сутрин на пристанището в Констанца, Румъния се очакваше да пристигне товарният кораб "Стара планина“, от чийто борд на 2 януари вълна помете двама моряци. Инцидентът се случи в Норвежко море, а корабът плаваше от Мурманск към Констанца. След неуспешна акция по издирването на изчезналите моряци плавателният съд продължи по курса си, съобщава БНТ.

Именно в румънското пристанище ще започне разследване на българските власти, заедно с тези на Малта, Норвегия и Украйна, за да се установят причините довели до трагедията.

По последна информация има сериозно забавяне в пристигането на кораба "Стара планина". Засега той се очаква към 19ч. След около час сигурно ще има нова корекция. Това се дължи както на метеорологичните условия, така и на факта, че корабът трябваше да спре първо в Малта на път за Констанца. А това се налага след инцидента на 2 януари в 12:45ч. корабно време, когато двама моряци изчезнаха от палубата и не бяха открити във водите на Норвежко море. Корабът плава натоварен с торове по редовен курс Мурманск - Констанца. Той е попаднал в изключително тежки метеорологични условия на 2 януари - около 9 метра вълни и скорост на вятъра до 25 метра в секунда. Всяко излизане на палубата при тези условия е риск за живота на екипажа, коментираха специалистите.

Товарен кораб “Стара планина" е с дължина от 186 метра и широчина от 30. Дълбочината му на газене достига близо 12 метра. Условията, при които е плавал в Норвежко море, са били на границата на издръжливостта на плавателния съд.

Проф. д-р инж. Румен Кишев, ръководител на Центъра по хидро- и аеродинамика-Варна коментира: "Корабът е подложен на заливане на палубата от високи вълни, които са основна заплаха за здравето и сигурността на екипажа, ако те работят на открита палуба. Най-вероятно това е била причината за инцидента".

Екстремните условия в Норвежко море допринасят за недостиг на мощност в двигателя, което още повече забавя скоростта. Корабът се натоварва и от разбиването в корпуса му на големите вълни.

"Всичко това принуждава капитана изкуствено да снижава скоростта. Скоростта при тези условия е паднала някъде до 6, 7 или 8 възела, не повече".

Според експерта," възможно е силата на вълната да е блъснала моряците в метална или друга конструкция. При такъв тежък удар морските мъже трудно могат да се задържат на борда, дори да са завързани с обезопасителни колани или въжета. Друго утежняващо обстоятелство е и ниската температура на водата в леденото Норвежко море.Човек без специално облекло, със собствените си дрехи, паднал в една температура на водата 4 или 5 градуса, може да издържи няколко минути. Според морското законодателство, падналите зад борда български моряци са обявени за безследно изчезнали, след като не бяха открити при спасителната операция", допълва проф. Румен Кишев.

Четири администрации разследват инцидента, защото първо беше направена вътрешна проверка на борда на кораба, във Варненската окръжна прокуратура има заведено предварително производство. Малтийската морска администрация разследва, тъй като "Стара планина" е под малтийски флаг. Звеното за разследване на морски катастрофи, което не е част от администрацията, е поело тази задача. В Норвегия като страна на инцидента и в Украйна заради един украински моряк на борда на кораба също ще проведат свои разследвания.

При пристигането на кораба тук предстои пълна смяна на екипажа, освен това на 9 декември норвежките и малтийските власти са извършили проверка на борда на "Стара планина", тогава не са открити никакви нередности и проблеми.

Очаква се близките на двамата изчезнали моряци да дойдат до Констанца. Те отказват контакт с медиите от самото начало.

Днес ще бъде извършена и смяна на екипажа.

Заради течащите проверки в момента и параходството, и екипажът отказват коментари.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 00000014

    16 2 Отговор
    С кораб "Козница" преди 7-8 години пътуваме за Петербург. Три дни преминавахме Северно море. Морето беше пусто, всички кораби се изпокрили в пристанищата от бурята - само нашият капитан излезе "юнак". 25 хил. тонен балкер беше като треска в морето. Да не ви казвам колко скъсани заварки имаше в МО. Така че и тук - капитанът? Защо и как са излезли на палубата? Ще бъде заметено. Познавам едно капитанче - Н.Станков, бил е на този кораб - човек близък до Домуза - ако е бил пак той, ще изкарат жертвите виновни.

    Коментиран от #5, #8, #11

  • 2 Свинефермата бълхария

    6 3 Отговор
    Двама паднали - други ще ги сменят и толкоз... Важен е капиталът, не хората.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 кючук чобан Калитко

    3 1 Отговор
    При такава салантия (яка вълна и вятър) корабът се клати, друса, огъва, усуква, скърца, вибрира ... – и
    капаците на хамбарите/товарните му трюмове се открехват.
    Тях може би са проверявали излезлите на палубата моряци, които водата е отнесла.
    Бог да ги прости!
  • 5 Запознат

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "00000014":

    Българската серия 25таци са изключително мореходни кораби стига да са в добро техн състояние
  • 6 Свинеферма БГ

    1 7 Отговор
    Боли ме хуя
  • 7 Черен ден за България

    12 1 Отговор
    Днес е черен ден за България. Гробарите в Народното събрание нахлузиха примка наречена СЕТА (Всеобхватно икономическо и търговско споразумение с Канада) на врата на българския народ и бизнес (иключвам домуса, представетеля на парите на ДС с компании извън България), чрез ратификация на първо четене на заробващото споразумение.

    Днес гробарите народното събрание в коалиция с туркофоните, туркоманите и патреотарите, без Атака, поставиха края на валутния борд и на стабилния български лев, като дадоха картбланш на гробарското правителство да преговаря за нахлузване на по-як ярем на българския народ, което означава, че след 2-3-5 години, при влизане на България в еврозоната, българският лев ще бъде заменен с еврото уж по сега фиксирания курс, а след предвидения от процедурата процес на тайни преговори с другите държави в еврозоната, по плаващия курс, съответстващ на степента на конкурентоспособност на българската икономика. Тоест, ще ни поднесат горчивия хап с приемането на еврото да се вдигната цените със степента на реалната обезценка на лева към момента на замяната му с еврото.

    Както е казал народът, едно зло никога не идва само...
  • 8 боцмана

    1 0 Отговор

    До коментар #1 от "00000014":

    Мисля , че инициалите на капитана са Н. Г.

    Коментиран от #9

  • 9 00000014

    4 0 Отговор

    До коментар #8 от "боцмана":

    Николай Георгиев Станков ---- роден в Етрополе .....

    Коментиран от #10

  • 10 боцмана

    3 0 Отговор

    До коментар #9 от "00000014":

    Той , той!
  • 11 vasik atanasova

    3 2 Отговор

    До коментар #1 от "00000014":

    какъв моряк си ти не те знам
    капитана ли е виновен според теб ?
    на капитана му нареждат да търгва
    той не може все да отказва
    и над него има шефове
    ще откже едни път втори път и ще го сменят
    говоря за това че сте плавали ако въобще си плавал в северно море
    аз съм минавал индийски океан с височина на вълната 10 метра
    а тука в този случай с тези двамата нищо не се знае какво е било

    Коментиран от #12

  • 12 Петър

    3 0 Отговор

    До коментар #11 от "vasik atanasova":

    Капитана е отговорен за всичко ставащо на кораба.Като се е съгласил да командва кораба ,като се наложи ще кара както изисква добрата морска практика,а колкото страха от началници за добрият капитан кораби много.
  • 13 Явор

    0 0 Отговор
    Какво стана с разследването, мина доста време? Предполагам,че всичко вече е замазано!
Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове