Нашите и испанските власти са следили трафика на кокаин, който беше пресечен вчера близо месец и половина. Ще стигнем до най-високите етажи. Двамата българи, които са собственици на заловените две яхти с кокаин вчера в Испания най-вероятно не са истинските им притежатели. Това заяви министърът на вътрешните работи Цветан Цветанов в Свиленград при откриването на Интегрирана система за наблюдение на българо-турската граница.
Двамата българи живеят в Англия, поясни още министър Цветанов.
„Тези българи, които управляваха тези яхти, са на оперативен контрол от доста дълго време и заедно с нашите партньори от СОКА. В последствие чрез СОКА дадохме информацията и на испанските колеги и в рамките на около близо месец, заедно с испанските колеги, осъществявахме този контрол по движението на яхтите и разбира се, евентуалното претоварване на този кокаин на яхтата, която беше в района на Карибите. Четиримата, които са задържани като екипаж на тези две яхти, които са българска собственост и плуват под британски флаг, това, което мога да кажа е, че двама от тези задържани в минал период от време са били съпричастни към група, занимаваща се с трафик на хашиш за количества около 3,5 тона, вещи и имущества, които са събрани тогава от цялата криминална група на стойност около 5,3 милиона евро. Това са двама български граждани, които живеят извън пределите на страната, и в момента са с партньорите работим по всичко, което трябва да бъде изяснено за произхода на средствата, за лицата, които стоят зад тях, за покупката на тези яхти и ви уверявам, че ще стигнем до край”, каза Цветанов.
Огромното количество кокаин бе задържано вчера в района на Канарските острови на борда на платноход, плаващ под британски флаг. Според испанските медии наркотикът е трябвало да бъде пренатоварен на друга яхта, също под британски флаг, която да акостира в северозападната испанска област Галисия.
"Двама от четиримата задържани, включително момиче на 26 години, са известни на органите на реда от участие в трафик на 3 тона хашиш за Испания", съобщи още Цветанов. По думите му в трафика са замесени още испански граждани и латиноамериканци.
Цветанов припомни, че през 2007 г. Евелин Банев – Брендо е трябвало да бъде заловен и съден. Сега той е екстрадиран в Италия по искане на тамошните власти. Той каза, че част от държавните канали преди 1989 година са преминали в частни ръце.
Министърът на вътрешните работи в Свиленград откри Интегрирана система за наблюдение на българо-турската граница.
Изграждането на интегрираната система е доказателство за ангажимента на българското правителство за осигуряване на надеждна външна граница на Европейския съюз. С тези 58 километра модерни технологии за охрана в зоната на най-голям миграционен натиск България надгражда постигнатото в сигурността на Шенген. Предстои включването в системата и на останалата част от българо-турската граница. Така с тях и със системата „Синя граница” ние реализираме стратегията за интегрирано гранично управление за предотвратяване на съвременните заплахи – тероризъм, трафик на хора и наркотици – заяви министър Цветанов на церемонията в Свиленград при откриването на системата.
Главна дирекция „Гранична полиция” реализира проект по Инструмента Шенген за изграждане на интегрирана система за контрол и наблюдение на българо-турската граница в участъка от ГКПП - Капитан Андреево до ГКПП - Лесово. Целта на проекта е да се повишат техническите възможности на страната ни в контрола на външните граници на ЕС. Стойността му е над 12 000 000 евро. Проектът е изпълнен в периода 2010 – 2012 г. от консорциум “Ериксон Словакия-България”.
Структурата на интегрираната система включва отделни йерархични нива - периметрова сигнално-охранителна система, стационарни и мобилни постове за техническо наблюдение, локален и регионален координационни центрове.
Периметровата сигнално-охранителна система е разположена в непосредствена близост до държавната граница. Тя включва сензори и термовизионни камери. Данните от сензорите и видеоизображението от камерите за наблюдение се предават чрез изградената комуникационна мрежа за достъп до стационарните постове. Чрез опорната комуникационна мрежа те постъпват в координационните центрове.
Мобилните постове за техническо наблюдение са базирани на високопроходими моторни превозни средства, оборудвани с мултисензорни системи за видеонаблюдение. Информацията от воденото наблюдение се предава в реално време посредством безжична мрежа за комуникация към стационарните постове и оттам - към координационните центрове.
Стационарните постове за техническо наблюдение са разположени на стратегически височини в близост до държавната граница. Оборудвани са с радиолокационна станция и мултисензорна система за наблюдение, включваща дневна и термовизионна камера и лазерен далекомер. Освен наблюдение, постовете обединяват, обработват и предават дистанционно постъпващата информация от всички други елементи на периферната система. Системи за непрекъсваемо захранване с ток и дизелови генератори гарантират работоспособността на постовете при всякакви условия.
Локалният координационен център е разположен в сградата на ГПУ- Свиленград. Оборудван е с работни места за трима оператори и един главен оператор. Мониторите на всяко работно място изобразяват актуалната ситуационна картина в района на интегрираната система. Постъпващата в координационния център информация дава възможност за своевременна реакция на граничните патрули при установяването на нарушения. Информацията се записва в база данни и се архивира.
Регионалният координационен център е разположен в РД „Гранична полиция” - Елхово. Оборудван е с две работни места за оператори и едно за главен оператор. Осъществява общо администриране на интегрираната система и централизирано управление на силите съобразно оперативната обстановка. Цялата информация, налична в локалния координационен център, включително и архивите, е достъпна и в регионалния, като двете бази данни са изцяло синхронизирани.
В съчетание с високото ниво на подготовка на служителите от ГДГП, системата гарантира 100-процентова ефективност на граничното наблюдение в участъците с най-силен миграционен натиск. От въвеждането на системата в експлоатация до момента всички лица, предприели опит за нелегално преминаване в наблюдаваните участъци, са задържани.