Европейската комисия ще започне разследване в рамките на EU Pilot, за да установи дали избраният от правителството вариант за АМ "Струма" през Кресненския пролом спазва европейската Директива относно управлението на безопасността на пътните инфраструктури.
За предстоящото разследване се разбира от писмо, подписано от Франс Тимерманс и еврокомисаря за околна среда Виргиниюс Синкявичюс до коалиция "Да спасим Кресненски пролом". В писмото се изброяват установените досега нарушения при планирането на участъка от магистралата през дефилето и се припомня, че независимо от източника на финансиране, а България оттегли искането за еврофинансиране, проектът за автомагистрала "Струма" следва да се изпълнява в пълно съответствие с правото на ЕС, включително законите в областта на околната среда".
В писмото на Еврокомисията се напомня, че проектът за строеж на Лот 3.2. от АМ Струма е в нарушение на Европейската директива за местообитанията, а комисията е започнала двете наказателни процедури за НАТУРА 2000 от 2018 г. и 2019 г.
От коалиция "Да спасим Кресненски пролом" посочват отново, че проблемът с безопасността на участъка между Симитли и Кресна е сериозен, а нарасналият трафик представлява опасност и за хората, и за животните. Гражданите на Кресна настояват пред Европейската комисия час по-скоро да се построи единствената законна алтернатива, която решава всички тези проблеми - магистрала извън пролома. Изцяло източен вариант на магистралата или вариант с тунел осигуряват пътна безопасност и регионално шосе за жителите на град Кресна, като нямат унищожително въздействие върху уникалната природа на Кресненския пролом и най-ценните земеделски земи и лозя в околността.