Отидете към основна версия

4 705 38

Защо институциите в България не работят?*

  • потребител-
  • потребители-
  • държавни институции-
  • институции-
  • услуги-
  • стоки-
  • изпълнителна власт-
  • съд

*От гледна точка на потребителите на стоки и услуги у нас

Снимка: БГНЕС

Често пъти потребители на стоки и услуги, останали недоволни от тях, подават жалби до различни контролни органи – Комисия за защита на потребителите, Национална агенция да приходите, Българска агенция по безопасност на храните, Комисия за регулиране на съобщенията и др. В резултат на жалбите им в повечето случаи се образуват проверки, които завършват с даден резултат, но жалбоподателят не е доволен, тъй като неговият проблем остава нерешен. В неговото съзнание институцията не си е свършила работата, оттам се трупа негативизъм, създава се мнение в обществото и т.н. Защо се получава така?

Основните причини са две. Първата е в законовата регламентация на правомощията на институциите, а втората – в неразбирането на хората на основни положения в правото. Има и други съпътстващи причини, касаещи некомпетентност на държавни служители, подаване на жалби без правен интерес или основание, подаване на жалби по отношение на проблеми, по които адресатът не е компетентен и други.

За да илюстрираме нагледно гореизложеното, ще дадем един христоматиен пример, който е вероятно да се е случвал и на много от читателите.

Иван си купува мобилен телефон. Един месец по-късно устройството започва да работи не както трябва. Иван предявява рекламация пред търговеца. От там го уведомяват, че са извършили проверка, открили са следи от влага и корозия в телефона, съответно същият е бил използван в разрез с указанията на производителя и търговецът прави отказ от рекламация. Иван е ядосан, тъй като не е излагал телефона на влага, и подава жалба пред Комисия за защита на потребителите с искане да му бъдат върнати парите или да му бъде заменено устройството с ново. По жалбата му е образувана проверка. След 1 месец получава отговор, че на търговеца е съставен акт за установяване на административно нарушение.

Примерът показва две неща, които бях споменати и по-горе. Първо, повечето институции у нас не полагат необходимите усилия да информират обществото какво може да се очаква от тях, или казано по друг начин – какви са компетенциите им. Добре е гражданите да знаят, че в подобни случаи институциите имат контролни и санкционни функции – т.е. могат да извършват проверки и да налагат имуществени санкции. Но те нямат правомощия и средства да принудят даден търговец, дори същият да е извършил административно нарушение, да извърши определено действие – в нашия пример – да върне парите или да замени телефона с нов. Идеята на тази организация (без да даваме оценка дали е ефективна, или не) е да бъдат дисциплинирани търговците да спазват потребителското (или друго) законодателство. Това към настоящия момент може да стане единствено чрез санкции, принудителни административни мерки и предписания, но не и чрез други механизми, тъй като такива няма предвидени. Тема на съвсем друг анализ е защо това не е ефективно и как може да се промени. След един такъв случай обаче в главата на Иван стои идеята, че „институциите не работят“. На второ място, тази идея е в главата на Иван и поради друга причина – неразбиране на елементарно ниво на принципа на разделение на властите. Административните органи са част от изпълнителната власт, която по своята същност не може да решава правни спорове. А в случая имаме точно това – Иван и търговецът спорят бил ли е наводнен телефонът и длъжен ли е търговецът да върне парите. Единствено съдът към момента е компетентен да разреши този въпрос, като решението му да има задължителна сила за страните и да подлежи на принудително изпълнение.

И накрая, но не на последно място, предлагаме няколко стъпки, чрез които сегашната ситуация може да се промени. Те са следните:

Изготвяне и провеждане на ефективни информационни кампании на институциите, насочени към гражданите (включително и към децата), които да заменят непрекъснатите участия на административни ръководители по сутрешни блокове и предавания, от които посланието е единствено „подавайте жалби, пък ще видим“, „работим съобразно компетенциите“ и прочие заучени фрази. Провеждане на ефективно обучение в училищата в часовете по „Етика и право“, а защо не и чрез създаване на дисциплина „гражданско образование“, в която юристи да преподават основи на държавата, устройство, компетентност на институции, базови познания за правата и задълженията, договорите и други основни понятия.

Промяна на нормативната база в областта на потребителската защита, включваща по-ефективен механизъм на органите за алтернативно решаване на спорове. Към настоящия момент към КЗП функционират единствено т.нар. помирителни комисии, които са напълно неефективни. Практиката показва, че в много случаи търговците са готови да съдействат и да удовлетворят потребителска претенция, но перспективата, че ще бъдат санкционирани така или иначе, ги демотивира. Най-правилно би било законово разрешение, стимулиращо ефективно доброволното разрешаване на споровете.

Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 18 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Шумен, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове