Граждани осъдиха община Пловдив заради мръсния въздух. Делото бе заведено през 2010-та година от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека.
Според решението на Върховния касационен съд градската управа на Пловдив трябва в рамките на една година да предприеме мерки за подобряване качеството на въздуха в града.
Делото за чистия въздух, освен срещу община Пловдив, беше заведено и срещу Регионалната инспекция по околна среда и води. Оттам вчера отказаха да коментират решението на съда, като заявиха само, че ще изпълнят разпореждането на магистратите, съобщи БНТ.
От общинската администрация обявиха, че работят по конкретни мерки за справяне със замърсяването на въздуха.
Сред тях са подмяна на уредите за отопление на гражданите по проект, финансиран по оперативна програма, тъй като все още голяма част от домакинствата в Пловдив се отопляват на дърва и въглища. А замърсяването с фини прахови частици е един от най-големите проблеми в града.
Сред другите мерки са ограничаване на автомобилите, които не отговарят на екологичните стандарти.
Пловдив е един от градовете, които най-често заемат челните места в класацията за мръсен въздух у нас. Затова и преди 11 години местни неправителствени организации първи заведоха колективен иск срещу общинската управа. Те се позоваваха на данни, събрани от 2007-ма до 2011-та година, според които пределната норма от 50 mg/m3 прахови частици във въздуха е била редовно надхвърляна понякога близо 200 пъти.
"Това е последната форма на самозащита на гражданското общество, която чрез съда ние караме общината да направи нещо, което тя би трябвало да направи по дефиниция и по закон", казва адв. Михаил Екимджиев, Асоциацията за европейска интеграция и права на човека.
Според екологична експертиза по делото най-големият замърсител са уредите за отопление на твърдо гориво, след тях се нареждат транспортът в града, индустриалното замърсяване и обработването на улиците през зимата. Пловдивчани и днес смятат, че въздухът в града е мръсен.
През годините градската управа набеляза стратегии, кандидатства по проекти и промени начина на почистване на улиците.
"Над 80 процента от транспортните средства в градския транспорт вече са в екологичната норма евро 6 или използват метан. Ако ние замерим влиянието на обществения транспорт върху качеството на атмосферния въздух ще видим, че то е спаднало някъде с около 7-8 процента, което не е никак малко. В резултат на взетите мерки през 2020 година, броят на превишенията значително е паднал. Тоест, при допустими 35 превишения за годината, ние имаме около 50, 65, 68, в определени моменти 80", каза Анести Тимчев, зам.кмет на Пловдив.
Ако след година в качеството на въздуха на Пловдив не е настъпило подобрение и институциите не са допринесли за това, гражданите могат да потърсят обезщетение.
От общината обещават да поставят камери, които да следят и да не допускат в най-замърсените зони автомобили без екостикери. Градът ще бъде разделен на зони за да се намали употребата на твърдо гориво.