"Получихме уверение от правителството, че е обезпечена доставката на природен газ за "Топлофикация" до края на месец май. Дружеството по закон е задължено да поддържа алтернативно гориво, това е мазут. Преди няколко месеца са направени проби, така че резервът да е готов. "Топлофикация" не е пригодена да работи на мазут, основно заради големия негативен екологичен ефект, който ще има върху града".
Това заяви председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев в студиото на "Денят ON AIR".
Той изтъкна, че "Топлофикация" има пряк ефект върху живота на хората в столицата, заради това е поискана информация какво ще гарантира "Булгартрансгаз" за най-големия си клиент.
"В добрия вариант, в който има осигурени алтернативни доставки след 1 юни, не се предвиждат промени. Вторият вариант е от 1 юни "Топлофикация" да заработи на мазут", отбеляза Георгиев пред Bulgaria ON AIR.
Запитан колко време може да се работи на мазут, гостът в студиото каза, че без разрешение от Министерството на енергетиката - до 10 дни.
"Различните мощности в "Топлофикация" могат различен срок да продължат да работят. Тоест определени части от града може да имат топла вода, а други да нямат. Най-реалистичен е едномесечният срок, в който може да се работи на мазут. Може да продължи да се купува мазут, но не искаме да поставяме здравето на софиянци на изпитание и да трябва да се избира между топлата вода и чистия въздух", заяви председателят на Столичния общински съвет.
Георгиев засегна и втория сериозен проблем, а именно, че мазутът е значително по-скъп.
"За икономия, за да се намали потреблението в самото дружество, ще трябва да се ограничи производството на електрическа енергия. От нея именно "Топлофикация" печели. Това е началото на каскада от проблеми. Първият е безопасността на гражданите и чистият въздух. Вторият проблем е свързан с осигуряване на качеството на топлата вода - да не се налага намаляване на температурата на подгряване на водата", коментира още той.
"Топлофикация" е изцяло зависима от основното гориво, което се доставя от държавната компания, отбеляза Георгиев.
"Влошава се финансовото състояние на дружеството. В резултат на това, че "Топлофикация" купува на много по-висока цена природния газ - 3 пъти по-висока, и я продава 3 пъти по-евтино през производството на топлинна енергия, за този отоплителен сезон дружеството има чиста загуба от тази дейност 337 млн. лв.", обясни събеседникът.
Според него бъдещето на градския транспорт също е изключително сериозен проблем, който не трябва да се пренебрегва.
"450 са автобусите в София, които са собственост на общинския оператор. От тях 250 са на природен газ. Имаме гаранции за доставки за май. Ако на 1 юни не е решен националният проблем, пряко ще засегне и София, защото план Б предвижда тези 250 автобуса да не се движат, защото няма да имат гориво", подчерта Георгиев.
По думите му това означава, че ще се премине към празничните разписания. Той обаче успокои, че цената на билета няма да бъде увеличена.