Пътният инцидент, при който на 28 септември 2022 година в Шумен загина млада жена, след като колата ѝ бе връхлетяна от друг автомобил, движещ се с висока скорост, управляван от 18-годишен водач, употребил наркотични вещества, е поредният пример за това, че пътната ни безопасност е в тежка криза. Това казват в свое становище от Европейския център за транспортни политики.
Инцидентът стана на кръстовището на бул. "Симеон Велики" и изхода от магазин "Практикер", което не отговаря на нормите за кръгово кръстовище. "Затова е изключително притеснителна позицията на община Шумен в лицето на Комисията по пътна безопасност, която на специална пресконференция обяви, че в Шумен няма проблеми или нормативни нарушения, свързани с организацията на движенето", казват експертите.
Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) счита позицията на общината за силно обезпокоителна и неправилна, защото само на въпросното кръстовище от началото на годината досега са настъпили девет пътно-транспортни произшествия. Това е ясен сигнал, че проблем има и той е много сериозен. Проверка на екип от центъра още през 2021 г. показа, че това кръстовище е изградено в противоречие на действащите нормативни изисквания.
Ето и фактите:
Кръговите кръстовища имат високо ниво на пътна безопасност, ако се спазват следните основни принципи:
1. Възможно включване на входящите клонове в лентата на кръговата крива под прав ъгъл – Изискването е спазено;
2. Ясно пренасочване на движещите се направо автомобили през най-вътрешната за кръга лента – Изискването не е спазено;
3. Еднолентови изходи от кръговото кръстовище – Изискването не е спазено.
Според наредба №РД-02-20-2 радиусът на кръговото трябва да е 32 метра. Съгласно същата наредба широчината на лентата за движение в кръга трябва да е 8 метра, което отнесено към диаметър означава вътрешен диаметър от 32-8-8=16 метра.
В разглежданото кръгово вътрешният диаметър е 10 метра или 6 метра по-малък от нормативно изискуемия.
Проверка на ЕЦТП от миналата година показва, че община Шумен няма приет и действащ генерален план за организация на движението, което повдига въпроса за това до каква степен поставените пътни знаци и маркировки в града изобщо са законосъобразни.
Ето някои важни констатации и въпроси:
1. Кой е одобрил и разрешил поставянето на пътни знаци, които на практика не съществуват?;
2. На територията на града има множество остарели и излезли извън експлоатация пътни знаци;
3. При измерване на състоянието на пътните маркировки се установи, че те не покриват нито едно нормативно изискване;
4. На територията на град Шумен има кръстовища, на които има грешки при организацията на движението, заблуждаващи водачите относно предимството и реда за преминаване през кръстовищата, което е твърде сериозен дефицит и пряко застрашава безопасността на всички участници в движението.
ЕЦТП смята, че отричането на проблемите, засягащи пътната безопасност, е твърде лош съветник и не води до превенция или намаляване на произшествията.
Позицията на община Шумен навежда на мисълта, че там липсва достатъчно експертиза и в тази връзка експертите канят представителите на общинската Комисия по пътна безопасност, както и кмета на общината на 12 октомври 2022 година на мястото на инцидента, за да обяснят конкретните проблеми и дефицити в организацията на движението.
"Считаме, че най-важното е да се поучим от грешките си и затова изразяваме своята готовност да споделим опита на нашите експерти с представителите на община Шумен, които имат отговорност към безопасността на движението в града", казват от ЕЦТП.