Отидете към основна версия

10 538 10

ЕЦТП: Кръговото от катастрофата в Шумен е направено в противоречие на действащите изисквания

  • ецтп-
  • кръгово кръстовище-
  • шумен-
  • катастрофа-
  • изисквания

Само на въпросното кръстовище от началото на годината досега са настъпили девет пътно-транспортни произшествия. Това е ясен сигнал, че проблем има и той е много сериозен, казват пътните експерти в становището си 

Снимка: ЕЦТП

Пътният инцидент, при който на 28 септември 2022 година в Шумен загина млада жена, след като колата ѝ бе връхлетяна от друг автомобил, движещ се с висока скорост, управляван от 18-годишен водач, употребил наркотични вещества, е поредният пример за това, че пътната ни безопасност е в тежка криза. Това казват в свое становище от Европейския център за транспортни политики.
Инцидентът стана на кръстовището на бул. "Симеон Велики" и изхода от магазин "Практикер", което не отговаря на нормите за кръгово кръстовище. "Затова е изключително притеснителна позицията на община Шумен в лицето на Комисията по пътна безопасност, която на специална пресконференция обяви, че в Шумен няма проблеми или нормативни нарушения, свързани с организацията на движенето", казват експертите.

Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) счита позицията на общината за силно обезпокоителна и неправилна, защото само на въпросното кръстовище от началото на годината досега са настъпили девет пътно-транспортни произшествия. Това е ясен сигнал, че проблем има и той е много сериозен. Проверка на екип от центъра още през 2021 г. показа, че това кръстовище е изградено в противоречие на действащите нормативни изисквания.
Ето и фактите:

Кръговите кръстовища имат високо ниво на пътна безопасност, ако се спазват следните основни принципи:
1. Възможно включване на входящите клонове в лентата на кръговата крива под прав ъгъл – Изискването е спазено;
2. Ясно пренасочване на движещите се направо автомобили през най-вътрешната за кръга лента – Изискването не е спазено;
3. Еднолентови изходи от кръговото кръстовище – Изискването не е спазено.

Според наредба №РД-02-20-2 радиусът на кръговото трябва да е 32 метра. Съгласно същата наредба широчината на лентата за движение в кръга трябва да е 8 метра, което отнесено към диаметър означава вътрешен диаметър от 32-8-8=16 метра.
В разглежданото кръгово вътрешният диаметър е 10 метра или 6 метра по-малък от нормативно изискуемия.

Проверка на ЕЦТП от миналата година показва, че община Шумен няма приет и действащ генерален план за организация на движението, което повдига въпроса за това до каква степен поставените пътни знаци и маркировки в града изобщо са законосъобразни.
Ето някои важни констатации и въпроси:
1. Кой е одобрил и разрешил поставянето на пътни знаци, които на практика не съществуват?;
2. На територията на града има множество остарели и излезли извън експлоатация пътни знаци;
3. При измерване на състоянието на пътните маркировки се установи, че те не покриват нито едно нормативно изискване;
4. На територията на град Шумен има кръстовища, на които има грешки при организацията на движението, заблуждаващи водачите относно предимството и реда за преминаване през кръстовищата, което е твърде сериозен дефицит и пряко застрашава безопасността на всички участници в движението.

ЕЦТП смята, че отричането на проблемите, засягащи пътната безопасност, е твърде лош съветник и не води до превенция или намаляване на произшествията.
Позицията на община Шумен навежда на мисълта, че там липсва достатъчно експертиза и в тази връзка експертите канят представителите на общинската Комисия по пътна безопасност, както и кмета на общината на 12 октомври 2022 година на мястото на инцидента, за да обяснят конкретните проблеми и дефицити в организацията на движението.
"Считаме, че най-важното е да се поучим от грешките си и затова изразяваме своята готовност да споделим опита на нашите експерти с представителите на община Шумен, които имат отговорност към безопасността на движението в града", казват от ЕЦТП.

Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 10 гласа.

Свързани новини

Новини по градове:
Новини Айтос, Новини Балчик, Новини Банкя, Новини Банско, Новини Благоевград, Новини Бургас, Новини Бяла, Новини Варна, Новини Велико Търново, Новини Велинград, Новини Видин, Новини Враца, Новини Габрово, Новини Добрич, Новини Каварна, Новини Казанлък, Новини Калофер, Новини Карлово, Новини Карнобат, Новини Каспичан, Новини Китен, Новини Кнежа, Новини Козлодуй, Новини Копривщица, Новини Котел, Новини Кресна, Новини Кърджали, Новини Кюстендил, Новини Летница, Новини Ловеч, Новини Лом, Новини Луковит, Новини Мездра, Новини Монтана, Новини Несебър, Новини Нова Загора, Новини Нови Пазар, Новини Обзор, Новини Оборище, Новини Омуртаг, Новини Павликени, Новини Пазарджик, Новини Перник, Новини Петрич, Новини Плевен, Новини Пловдив, Новини Поморие, Новини Правец, Новини Радомир, Новини Разград, Новини Разлог, Новини Русе, Новини Самоков, Новини Сандански, Новини Сапарева Баня, Новини Свети Влас, Новини Свиленград, Новини Свищов, Новини Своге, Новини Севлиево, Новини Силистра, Новини Симитли, Новини Сливен, Новини Смолян, Новини Созопол, Новини Сопот, Новини София, Новини Средец, Новини Стара Загора, Новини Стрелча, Новини Суворово, Новини Тетевен, Новини Троян, Новини Трън, Новини Трявна, Новини Тутракан, Новини Търговище, Новини Харманли, Новини Хасково, Новини Хисаря, Новини Царево, Новини Чепеларе, Новини Червен бряг, Новини Черноморец, Новини Чипровци, Новини Чирпан, Новини Шабла, Новини Ябланица, Новини Ямбол, Новини Всички градове