Ограниченията по време на коронавирусната пандемия направиха така, че за туристи бяха отворени само смятаните за луксозни дестинации и по тях тръгнаха и хора, в чиито планове дотогава те не бяха влизали. Тази инерция от първите месеци на 2021 г. се пренася и през 2023 г., сочат данните на туроператорите.
В същото време, макар и възвърнали се на дневен ред, автобусните екскурзии все още не са най-популярното нещо заради факта, че вирусът е все още тук и хората предпочитат по-малко да са затворени в едно помещение с други, избирайки самолетни пътешествия, съобщи "Дневник".
Отпадането на ограниченията отново прави възможно планирането за повече месеци напред, което вече е понапълнило доста чартъри до далечни дестинации.
Възходът на наричаните екзотични дестинации бе в разгара на пандемията. Сега вече има чартъри за Мавриций, Занзибар, Карибите, Виетнам и Тайланд, а преди COVID-19 това бе абсолютно немислимо, коментира Петър Стоянов, мениджър на туроператор. "Преди пращахме групички по двайсетина човека и пак бяха скъпи и не толкова популярни тези дестинации, а по-скоро за хора, които обикалят и имат възможности." COVID-19 ги отприщи и в момента те са в жесток подем.
Според него в момента основно се търсят такива пътувания, към които може да се добавят Тунис и Египет, припознавани от някои туристи като такива, като същевременно те са доста по-евтини. Интересът към такива далечни пътувания през идните зимни месеци е много по-голям, отколкото към пътешествия в Европа. Допълва, че това се случва, при положение че вече няма ограничения и целият свят е отворен за туризъм.
За "отприщването" на тези дестинации принос имат и цените, които в разгара на пандемията от нива по 2-3 хил. евро на човек падат с 60-70%. Това ги направи възможни и за хора, които преди това не са можели да си ги позволят. С идването на високата инфлацията потребителите също не гледат на тях като толкова недостъпни.
"Реално средната цена за едно такова пътуване е 2-3 хил. лв. С тази сума може да се купи лятна почивка в хубав хотел в Турция или Гърция и също да се отиде на Малдивите или Занзибар. Разликата не е толкова колосална колкото беше преди COVID-19", отбелязва Стоянов.
Той наблюдава и възстановяване на поведението отпреди пандемията - хоризонтът на резервациите е вече 3-4 месеца. Резервациите за Нова година са били направени до края на октомври. Това е и причината групите за януари и февруари да са запълнени: "Продаваме от март нататък."
Повишаващите се разходи от всякакво естество ще бъдат следващо предизвикателство пред туризма и далечните дестинации отново ще станат по-трудно достъпни, прогнозира Стоянов. Според него в момента е началото на този процес, съпътстван от инерцията на изравняването на цените между видовете пътешествия. Смята, че в края на пролетта догодина вече ще се видят и промените.
Лошите спомени от пандемията и настоящата инфлация мотивират все повече пътешественици да действат на принципа "Живей днес, не отлагай", показват наблюденията на туроператора. Свидна Динева, управител на туристическа агенция, също отчита, че има тенденция да се харчат свободните пари за удоволствие, като така действат и хората, които преди не са се престрашавали да тръгнат на по-дълги пътешествия по една или друга причина. Сега те са решени "да видят света". Понякога това е за сметка на броя пътувания през годината, но с избор на една по-далечна цел.