"Когато става дума за туризъм, много важен е туристическият продукт, неговото качество. Сега, 2023-та година, ние продаваме (на щанда в Берлин) от 2021-ва. След пандемията целият пазар се пренасочи и има 2-годишен хоризонт по отношение на продажбите на почивки. Големият интерес, който сега се регистрира на немския пазар, е заради това, че никой не очакваше такава голяма инфлация, а цените са от 2021-ва година. Инфлацията надхвърля 30-те % завишение, което тогава е дадено. А всеки, който се запише по тези брошурни цени, той ползва различни намаления до 30%".
Това каза пред БНР проф. Румен Драганов от Института за оценки и анализи в туризма.
Той подчерта, че при туризма е интересно това, че "вземате по-рано пари и можете да ги завъртите и когато разполагате с пари, можете да направите много неща с тях. Това правим ние в туризма".
"Във всеки договор с чуждестранен туроператор са заложени 3% от оборота да отидат за него, за да направи реклама. За тази реклама плащат българските хотелиери. Чужденците, които идват в България, идват по реклама на тези чуждестранни туроператори, за която плащат българските хотелиери. Никой да не си прави илюзия, че добрият щанд на изложението в Берлин, ще докара половин милион германци. Германците идват на базата на активната дейност на туроператори и хотелиери", обясни проф. Драганов.
По думите му феноменът на туризма, който се преоткрива след пандемията, показва, че хората искат да живеят, защото преди това те са били "концентрирани в работа и във внасяне на пари в банка".
На гости на село - това прогнозира той за пътуванията на българите за Великден:
"Имаме 320 хиляди пътувания за този дълъг уикенд. 60 хиляди от тях ще са в чужбина, а 15 хиляди от тях ще са в Гърция".