Според доц. Петър Чолаков от Института по социология и философия на БАН хората винаги действат емоционално, след което намират рационални доводи, за да обосноват своето решение:
"Песимист съм, че хората правят причинно-следствената връзка, че нещата в държавата се случват благодарение на тях и затова да отидат да гласуват. Много е омръзнало на хората и това, че за две години отиваме на пети избори. И то след седмица предстои поредната мотика, която ще настъпим", каза той пред БНР.
Чолаков изказа хипотеза, че за да има от вота на 2-ри април различни резултати от тези на предходните избори, трябва или "сегашните играчи изведнъж много да се разхубавят и някакви невероятни послания и нови тези да ни представят, или страхотни скандали да ги споходят, или да се появят някакви нови харизматици":
"Предлага ни се същото. Знаем дефиницията за лудост каква е - правиш едно и също, а очакваш различен резултат".
Доц. Петър Чолаков подчерта, че купеният и контролираният вот имат значение:
"Търговията с гласове ще окаже въздействие особено когато има фотофиниш, когато са много близки резултатите между първия и втория. По отношение на хартиената бюлетина търговците на гласове имат вече експертиза и изработени практики".