"Всички, които имат автомобил с вътрешно горене, могат да продължат да го карат до когато поискат. Също така продажбата на автомобили втора ръка няма да бъде засегната по никакъв начин след 2035 г.".
Това обясни пред БНР Костанца Рангелова - старши анализатор в програма "Енергетика и климат" на Центъра за изследване на демокрацията.
Припомняме, че министрите на енергетиката на страните-членки на ЕС одобриха спорния план за забрана на автомобилите с двигатели с вътрешно горене от 2035 г., но с изключение - за новите автомобили с климатично неутрални, т.е. синтетични горива. Решението, което трябва да бъде разгледано и потвърдено от ЕП, се отнася до новите автомобили.
Според Костанца Рангелова обаче синтетичните горива все още са една много неузряла технология, която вероятно ще остане маргинална на фона на електромобилите.
"Те са най-вече като някаква последна ниша за автомобилите с вътрешно горене - да се изпоплзват синтетични горива. Най-големият проблем при тях е, че много голяма част от електроенергията, която се изисква, за да се произведат, се губи. Повече от половината електроенергия, която се използва, за да се произведе електрическото гориво, е загуба при самия производствен процес. След това при изгарянето им в автомобила отново се губи изключително голяма част от енергията. В крайна сметка от електроенергията, която първоначално се използва за производството, до крайната енергия, използвана за движение, остават само 13%".
Според нея за българската автомобилна индустрия това означава, че ще трябва да се преориентира към производство на части за алтернативен вид автомобили:
"Това е процес, за който е добре да има сигнал от сега, за да се знае какъв тип смяна на производствените процеси трябва да се случи, за да може да бъде в крак с времето".
В много държави, особено в северната част на Европа, този тип подмяна на автомобилния парк се случва много бързо, подчерта Рангелова в предаването "Събота 150" и добави:
"Това, което в страните от Централна и Източна Европа най-вероятно ще се случи, е, че ще има един бум на предлагането на коли втора ръка, които вече няма да бъдат необхоидми в Западна Европа".
Според нея една такава промяна отваря много възможности за инвестиции.
"В транспорта наистина е много важно да се наложи тази забрана за автомобилите. Ако искаме да постигнем тази цел за климатична неутралност до 2050 г., това означава от 2035 г. да се започне наистина много ускорено подменяне на автомобилния парк към по-екологични автомобили, включително промяна в начина, по който се придвижват хората, т.е. използването на градски транспорт и използването на велосипед да бъдат много по-удобни за хората, особено за кратките разстояния", коментира още Костанца Рангелова.