Благоевградчанинът д-р Антон Стефов, който от десетина години проучваше в родния град възможностите да направи завод за бронирани коли, се отказа и отиде в съседната община Симитли, пише pirinsko.com.
Преди дни инвестиционното му намерение да вдигне в Симитли завод е започнало да събира разрешителни, като за възложител се е легитимирало държавното дружество „Национална компания Индустриални зони“ ЕАД. Причината е, че теренът, на който д-р Стефов започва строителство, все още е държавна собственост.
Става въпрос за 152 964 кв.м в местността Горна Драчевица на гр. Симитли, където миналата година бе регистриран един от първите 9 високотехнологични производствени паркове в страната.
Името на бъдещото производство е Предприятие за производство на бронирани машини за армия, полиция, специални сили, банкова индустрия и специализирана техника. Негов реален инвеститор ще е една от фирмите на д-р Стефов – „Интернешънъл Арморд Груп” ЕООД.
В обстойното изложение на инвестиционното си намерение благоевградчанинът е включил под т. 1 в графика закупуването на терена от „Национална компания Индустриални зони”, което ще стане поетапно в периода 2023-2024 г.
Осъществяването на инвестиционния проект започва с процедура по сертификация за клас на инвестиция клас А към Българската агенция за инвестиции, обяснил е той.
Като собственик на капитала, с който ще се реализира това инвестиционно намерение, д-р Стефов се е представил като доказан производител на военна бронирана техника в целия свят с производствени бази в САЩ, Канада, Обединеното кралство, Обединени арабски емирства, Турция, Италия, България и Пакистан, а брандът му „Интернешънъл Арморд Груп” – като емблема за качество, конкурентоспособност и иновативност.
В предприятието всеки продукт ще се произвежда под най-високото ниво на НАТО сертификацията и ще издържа на най-високото ниво на натоварване от взрив или обстрел, заложени в тестова среда, гарантира той.
След купуването на терена изграждането ще започне с рехабилитация на съществуващите 10 сгради, които са с различна големина и със специално предназначение. Ремонтите ще стартират през 2024-2025 г. и ще бъдат цялостно завършени през 2026 г., а през това време д-р Стефов възнамерява да събере всички необходими за производството документи.
Планира се върху терена след това да бъдат изградени още производствени сгради. След достигането на производствения капацитет предприятието ще бъде класифицирано като средно по смисъла на българското законодателство.
След рехабилитацията на първата сграда тя ще представлява монтажно хале, ще има още административна част и обособени цехове за различните участъци от производството.
Следва закупуване на машини и оборудване и наемане на персонал, което ще стартира през 2025-2026 г. Ще са необходими инженери, заварчици, оператори на машини, стругари, фрезисти, административен персонал и служители с общ профил на компетенции.
За да могат да стартират със своите служебни ангажименти, служители от другите заводи на бранда в другите страни ще бъдат командировани в Симитли в пусковия период на новия завод, за да настроят и пуснат в експлоатация машините. Успоредно те ще обучат българския персонал, а впоследствие обучените ще вкарат в производството новите си колеги.
Самото производство ще стартира през 2026 г., като се планира постепенното му увеличаване в зависимост от сключените договори.
Любопитен е описаният технологичен процес. След приемане на автомобила ще се демонтира част от купето. После чрез ръчно заваряване се свързват специални стоманени листове, предварително изрязани, и се прави ново купе. То се монтира заедно с бронирани стъкла с различен клас на защита. Монтират се още нови амортисьори, енергоизточници и акумулатори, подменя се вътрешното окабеляване. Добавят се допълнителни климатици.
По заявка на клиента могат да се добавят и допълнителни аксесоари и прибори за наблюдение. Сменят се гумите с нови, издържащи на по-голямо натоварване. Монтират се комуникационни системи – радиостанции, сателитни връзки, GPS системи, а при необходимост и нови филтровентилационни системи. За автомобилите за военните се добавя купол, изработен от изрязани специални стоманени листове, съединени с ръчна заварка. Боядисва се част от купето на автомобила.
Понякога ще се претапицират седалките, ще се преработват коланите с 4-степенно захващане на пътниците към седалките.
Бъдещият завод ще има цех за асемблиране на стъкла, за лазерно рязане, рязане на стоманени пръти, склад за стоманени елементи, камера за боядисване, камера за пясъкоструене.
През първата година след заработване на завода плановете са за производство на 6 бронирани автомобила, с нарастване до 29 броя до 2030 г. За периода 2026-2030 г. инвеститорът очакват приходи между 3 млн. лв. и 14,5 млн. лв.
Извън ремонтите и строежа на нови сгради, който ще е без използване на взрив, инвеститорът предвижда изграждане на пътна връзка към имота, която ще е достатъчно широка, за да поеме габаритите на бронираните коли – 3 на 8 метра.
Припомняме, че д-р Стефов е емигрант в Канада, където преди 25 г. прави първия завод за бронирани автомобили, а после изнася производството в страни от целия свят и вече прави над 160 вида. Преди десетина години той започна да проучва възможностите за инвестиция в родния Благоевград, дори беше харесал имот в бъдещата индустриална зона на Благоевград, на 2 км от АМ „Струма“.
Още преди 2 г. новоизбраният кмет Илко Стоянов постави изграждането на индустриална зона на Благоевград като приоритет сред задачите си, направени бяха 2 проекта, миналия месец дори бе създадено общинско дружество, което да кандидатства пред Министерството на иновациите и растежа за финансирането ѝ, нещата обаче вървят доста бавно и явно д-р А. Стефов е преценил, че вече няма за кога да чака, затова се е насочил към съседната община.
През март той направи първа копка на нов завод в Бургас, а в плановете му съвсем скоро да открие такъв и в Пловдив.
Кметът на Благоевград Илко Стоянов не знаеше за изчезването на поредния потенциален инвеститор в посока Симитли, но бе категоричен, че още на срещите си с д-р Стефов го е уверил, че общината няма как да реагира толкова бързо и да му предложи такъв терен, какъвто му е необходим.
„Изоставането на Благоевград в тази област е с 10 години, започнахме работа едва през 2022 г., а само преотреждането на земите е един доста дълъг процес, отнемащ поне 1 г., и едва сега бъдещата ни зона започва вече да придобива облик. Пожелавам успех на д-р Стефов и съм убеден, че до няколко години в Благоевград ще имаме една отлична индустриална зона, стига, разбира се, новият областен управител, когото назначат, да не продължи да ни пречи, както сегашният.
А за пълняемостта на бъдещата ни зона съм 1000% убеден, защото при мен непрекъснато идват хора, които искат да инвестират в Благоевград. Дори вчера идва бизнесмен от Тайланд, желаещ да прави завод за велосипеди, но нямаше какво да му предложа освен съвет да намери частен терен“, обясни Стоянов.