А1 Group, част от която е А1 България, изразява голяма изненада и притеснение от решението на КЗК да разреши придобиването от Vivacom на „Нетуоркс-България“ и още шест по-малки компании. Това развитие допълнително засилва опасенията, че регулаторните решения в последно време създават потенциален риск от доминираща позиция на една телекомуникационна компания, което не е в полза на потребителите в страната.
Сделката беше спряна от ВАС и върната за преглед заради индикации за съществено възпрепятстване на ефективната конкуренция и опасения за прекомерна концентрация. Евентуално разрешение на още едно придобиване в поредицата от поглъщания на икономически и инфраструктурно силни оператори би позволило на Виваком да придобие над 60% от пазара на разпространение на телевизионни програми и близо 40% от пазара на интернет. Подобна консолидация не само ще ограничи конкуренцията, но не работи в най-добрия интерес на обществото като цяло.
Случващото се е особено притеснително в светлината на предстоящото решение за придобиването на най-големия оператор на широколентов интернет Булсатком. Според публично достъпната информация тази сделка е опит на United Group да придобие контрол над дейността на Булсатком без уведомление до КЗК и при съмнение за редица други законови нарушения. С нея, както и с придобиването на другите седем дружества, се създава още по-сериозен риск да се засилят пазарните позиции на един играч в ущърб на конкурентите и потребителите. С оглед стратегическата си роля в страната и региона A1 Group вече сигнализира и ЕК за опасенията си по повод скритото изкупуване на Булсатком от United Group.
В България А1 е един от най-големите инвеститори с инвестиции от близо 5 милиарда лева до момента и планове за още над 1 милиард лева през следващите 5 години. Като част от четвъртия по големина оператор в света - América Móvil, А1 Group винаги спазва изискванията на местното законодателство и води прозрачен диалог с отговорните институции. Затова очакваме ясни правила и предвидима регулация, които да гарантират безпристрастни решения и честна конкуренция. Ролята на държавата и регулаторите на индустрията е да намерят най-добрия баланс между нуждите на бизнеса и клиентите, а описаното поведение на участниците на пазара създава риск от монопол, от който потърпевши ще бъдат качеството и цените на услугите за крайните потребители.
Надяваме се, че категоричната ни позиция ще алармира компетентните регулаторни органи на национално и европейско ниво, преди да се породят неблагоприятни последици за конкурентната среда. Тяхната адекватна и навременна реакция ще даде правилния сигнал към нашите акционери и другите международни компании, че бизнес средата в България подкрепя настоящите инвеститори и благоприятства привличането на нови.
А1, част от A1 Group, е водещ доставчик на дигитални услуги и телекомуникационни решения в България. Компанията предоставя мобилни и фиксирани услуги, високоскоростен интернет, интерактивна, цифрова и сателитна телевизия, четири собствени спортни канала с марката MAX Sport, платежни услуги, ICT, cloud и IoT бизнес решения на над 4,8 милиона клиенти. През 2020 г. A1 България отчита приходи от 513,8 млн. евро, а сравнимата EBITDA e 192,4 млн. евро.
A1 Group е водещ телекомуникационен доставчик в Централна и Източна Европа с повече от 27 млн. клиенти. A1 Group оперира в седем държави: Австрия, България, Беларус, Хърватия, Словения, Северна Македония и Сърбия. Приходите на A1 Group за 2020 година са 4,55 милиарда евро, а сравнимата EBITDA e 1,58 милиарда евро. Портфолиото на A1 Group включва гласова телефония, високоскоростен интернет и мултимедийни услуги, както и решения в областта на високите технологии, преноса на данни и онлайн разплащанията. Групата разполага със стабилен акционер в лицето на América Móvil – един от най-големите телекомуникационни доставчици в света.