"Инхаус процедурата като замисъл е добра, но при нас е изцяло корупционен механизъм. Крайните изпълнители - огромен брой фирми, строят на завишена цена, без да носят гаранционна отговорност".
Това каза пред БНР Георги Георгиев, бивш депутат от ИТН и от ПП, бивш зам.-председател на регионалната комисия, имал е собствена консултантска фирма, ръководил е проекти в областта на строителството, финансирани с публични и с частни средства. Коментарът му е във връзка с обявеното от регионалния министър Андрей Цеков, че правителството ще индексира инхаус договорите за строителството на автомагистрала "Хемус" с цел ускоряване дострояването на аутобана между София и Варна.
По думите му ключовите договори са между "Автомагистрали" и други фирми за наем на работници, на механизация, на материали.
"Разбиват един договор на три отделни, като по този начин отпадат гаранционните срокове. В същото време вкарват механизъм, през който се източва бюджета. Такива договори са привидни. Те не са унищожаеми, а нищожни. И от тук идват проблемите - когато съдът обяви тези договори за нищожни, разплащането с фирмите трябва да е на себестойност. Това е проблемът, който всички се опитват да избегнат. Нищожността означава, че е платено повече на фирмите, отколкото трябва. Това е моето основание да сезирам прокуратурата. Но от там вече месеци получавам мълчание. Разликата за стотици милиони левове е умишленото увреждане на бюджета", допълни Георгиев.
По думите му, ако всичко е законосъобразно, това означава, че всяка община може да си създаде малка строителна фирма:
"Достатъчно е да бъде вписана в регистъра като такава и всички обществени поръчки може да се разпределят без ЗОП на фирми с договори за механизация, за работници, за материали. Така ще се обезсмисли целият закон".