Парламентът прие на второ четене бюджета на Здравната каса за тази година, съобщават от БТА.
В приходната част на бюджета на касата се очаква да постъпят общо приходи и трансфери в размер на 7027,2 млн. лв., или с 910,9 млн. лв. повече от 2022 г. Общо разходите и трансферите за 2023 г. са разчетени в размер 7027,2 млн. лв. Тази сума е с 910,9 млн. лв. повече от сумата за 2022 г. Бюджетът на НЗОК за 2023 г. е с балансирано бюджетно салдо, а размерът на задължителната здравноосигурителна вноска за тази година е осем на сто.
Прието беше в раздела "Здравноосигурителни плащания за специализирана извънболнична медицинска помощ, (включително за комплексно диспансерно (амбулаторно) наблюдение)" да бъдат добавени 6 660 000 лв. за "Амбулаторна процедура диагностика и оценка на невроразвитийни разстройства", които досега не са били заплащани от касата.
НЗОК осигурява финансиране на аптеки, които изпълняват дейности по договор с касата в отдалечени, труднодостъпни райони или са единствeн изпълнител за съответната дейност в общината, както и с денонощен режим на работа.
С преходните и заключителни разпоредби се променят текстове от Закона за здравното осигуряване, които предизвикаха дълъг спор в пленарната зала.
В крайна сметка бе приет текстът на вносителя, Министерския съвет. В него се предвижда за всеки от лекарствените продукти, прилагани в болничната медицинска помощ, които се заплащат от НЗОК извън стойността на оказваните медицински услуги, и когато няма действащи рамкови споразумения за предходната година, касата да заплаща по цена, равна на най-ниската цена за единица количество лекарствено вещество за същия лекарствен продукт от доставените на всички, сключили договор с НЗОК, изпълнители на болнична медицинска помощ през месеца, предхождащ месеца, за който се отнася отчетът на лечебното заведение. Стойността на заплащане се определя от цената и количеството на приложено лекарствено вещество. С цел предвидимост и контрол цените за единица активно лекарствено вещество се оповестяват на видно място ежемесечно на сайта на НЗОК. Изпълнителите на болнична помощ договарят с търговците на едро условията и реда за заплащане при отчитане на действащата нормативна уредба и в рамките на стойностите, заплащани от НЗОК.
Д-р Йорданка Пенкова, изпълняващ длъжността управител на НЗОК, изтъкна, че от година и половина институцията е упреквана, че заплаща на различните болници различна цена за един и същ лекарствен продукт. Ние имаме референтната стойност, с която медикаментът е регистриран в реимбурсния списък, но това е най-високата цена.
Зам.-министърът на здравеопазването Илко Гетов подчерта, че този текст е защитен механизъм, защото вече три години Министерството на здравеопазването не може да въведе централизираното договаряне.
Според председателя на здравната комисия Костадин Ангелов, който имаше свое предложение по текста и то беше отхвърлено, това е най-порочната практика в Народното събрание, защото се предлага промяна в здравното законодателство през преходни и заключителни разпоредби на Закона за бюджета на НЗОК. Какво ще се случи, ако на базата на този текст касата започне да заплаща лекарствени поръчки на цена, по-ниска от договорената с доставчиците. Какво ще прави това лечебно заведение, ще купува медикаменти без обществена поръчка за милиони левове ли, попита той. По думите му затова предложението на вносителя е порочно и може да доведе до липса на онкомедикаменти в болниците.
Васил Пандов от „Продължаваме промяната - Демократична България“ отбеляза, че в момента НЗОК не договаря централизирано цената на доставка на онкологичните продукти, а всяко лечебно заведение закупува самостоятелно такива по Закона за обществените поръчки. Това има нужда от регулация, каза той. Мнозинството отхвърли предложението му в случаите, когато няма действащи рамкови споразумения за съответната година, касата да заплаща на по-ниската от петте най-ниски цени на доставка за последните три месеца.
Парламентът реши до приемането на национални рамкови договори за медицинските дейности, съответно за денталните дейности, за периода 2023 - 2025 г. НЗОК да закупува предоставената медицинска и дентална помощ по цени и в обеми съгласно действащите към 31 декември 2022 г. национални рамкови договори за медицинските дейности и анексите към тях при спазване на параметрите съгласно този закон и в рамките на определените от Надзорния съвет на касата стойности на разходите, разпределени по месеци.