Нулева толерантност срещу алкохола на пътя. Повече от половината българи смятат, че промилите в кръвта по време на шофиране трябва да са нула, показват данните от национално проучване в рамките на кампанията „Алкохолът е лош шофьор”. След фаталната катастрофа, при която пиян шофьор уби 15-годишния Филип на пешеходна пътека в София, от МВР също заговориха за сваляне на границата за алкохол зад волана.
От началото на година в страната са станали близо 4800 тежки катастрофи с 359 загинали и 6302 ранени. Около 25% от всички пътнотранспортни произшествия в Европа са свързани с употребата на алкохол. Според данните от национално проучване близо 84% от българите определят сядането на волана в нетрезво състояние като причина за войната по пътищата. Над 58 на сто от българите дори се обявяват за нулева толерантност срещу алкохола на пътя и подкрепят идеята за сваляне на допустимите промили зад волана, съобщи Нова тв.
През последните седмици черната серия със загинали и ранени при инциденти, причинени от пияни водачи, не спира. След фаталните инциденти последваха протести с искане за по-тежки санкции за пияните на пътя.
„Факт е, че не един и двама българи сядат зад волана след употребата на алкохол. От началото на годината до средата на септември има над 3 хиляди нарушения с шофьори с концентрация на алкохол между 0.5 и 1,2 промила, а случаите с над 1.2 промила са над 3300”, заяви Мария Ботева от отдел „Пътна полиция“ към ГД „Национална полиция“. „На всеки четвърти му се е случвало да седне като пътник до шофьор, който е употребил алкохол. 2.7% от изследваните лица казват, че са шофирали с ясната идея, че са пили”, допълни социологът Юлиан Добрев.
В момента законът забранява употребата на алкохол при шофиране. Санкциите обаче започват след 0.5 промила в кръвта. Тази граница дава фалшиво усещане, че алкохолът на пътя е позволен, смятат експерти по пътна безопасност. „Някои започнаха да си правят сметка колко е 0.5 промила. Няма безопасна доза алкохол, когато знаеш, че ще шофираш”, категоричен е експертът по пътна безопасност Алекси Кесяков.
За да проверим как алкохолът влияе на поведението на шофьорите на пътя правим експеримент. В него участва доброволецът от БЧК Михаил Михайлов. „Използваме очила, за да видим какъв е ефектът при шофиране под влияние на алкохол – между 1.5 до 2.5 промила”, обясни той. С негова помощ извървяваме трасе с и без очилата. „С очилата виждаме огледално. Не мога да разпозная кое къде се намира. Не е възможно да се движа в права линия. Не бих могъл да шофирам”, заяви Михайлов.
Рискът от инцидент се повишава с всеки промил повече алкохол в кръвта на шофьорите, показват анализите на експертите.