Има спад на фалшивите сигнали към телефон 112. Основните причини са последното обновяване на техниката през 2021 година, чрез която намират точната локация на обаждащия се и фактът, че българинът се е научил да не си прави шеги с операторите. Това заяви в ефира на Bulgaria ON AIR Марина Велинова, директор на Националната система за спешни повиквания.
Системата AML дава точното местоположение на обаждащия се. Преди внедряването на услугата, локализацията е била на база на телефонна клетка, която е с много голям периметър. Сегашната технология позволява локализацията да е 4000 пъти по-точна.
"България е една от първите държави, която внедри и AML-2. Освен GPS координатите, получаваме и надморската височина на обаждащия се", допълни Велинова.
До края на 2024 година се предвижда да бъде внедрена и нова система NG112, която е заложена в Плана за възстановяване и устойчивост. Проектирано е услугата да предоставя възможност за контакт със 112 през социалните мрежи, чат в реално време, видеовръзка, свързаност със системите за масово оповестяване и с центровете за мобилност на трафика.
Системата E-Call е внедрена във всички нови автомобили, които са произведени след март 2018 година. Тя се задейства автоматично при тежко пътно транспортно произшествие или чрез бутон.
"За миналата година има 129 такива повиквания, а тази година са двойно повече - 349. Освен сигнали за ПТП, хората започнаха да го използват и за сигнали за пожари и за медицински сигнали", сподели Велинова.
Най-честите повиквания са към полицията, следвани от спешната медицинска помощ, уточни още директорът на 112.
По думите на Велинова гражданите трябва да бъдат спокойни, че дори и операторът да разпитва обаждащия се, сигналът вече е предаден по електронен път към съответната спешна служба.