Върховният административен съд обезсили разпореждане № 11288 от 19.12.2023 г., постановено по административно дело № 11972/2023 г. на Административен съд София - град, с което е наредено да бъдат прекратени безусловно действията по демонтаж на монумент „Паметник на Съветската армия“. Със същото определение върховните магистрати оставят без разглеждане поради липса на правен интерес искането на Политическа партия „Възраждане“ срещу действията на областния управител на област София по демонтиране, нарязване и премахване на паметника, съобщиха от пресцентъра на ВАС.
Върховните магистрати приемат, че разпореждането на първоинстанционния съд е недопустимо, тъй като съгласно разпоредбата на чл. 147, ал. 1 от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) правен интерес за оспорване имат гражданите и организациите, чиито права, свободи или законни интереси са нарушени или застрашени от него или за които той поражда задължения. Нормата изрично предвижда, че наличието на правен интерес е абсолютна положителна процесуална предпоставка, обуславяща допустимостта на искането за прекратяване на действия, извършвани от административен орган или длъжностно лице, които не се основават на административен акт или на закона. Страни в производствата по глава XV от АПК са тези субекти, чиито материални права или законни интереси пряко са засегнати или могат да бъдат засегнати от крайния за производството акт. Те могат да бъдат нарушени, увредени или застрашени. При липса на тази процесуална предпоставка не е налице обоснован, пряк и непосредствен правен интерес от сезиране.
Кръгът от участниците в тези производства е ограничен. Страни в материалното правоотношение са гражданинът, юридическото лице или държавния орган, които търсят защита, като отправят искане до административния съд, както и длъжностното лице или административният орган по това искане. В случая Политическа партия „Възраждане“ не е адресат на оспорените действия. В специалния Закон за политическите партии и в частност в чл. 2 от същия се уточнява, че политическите партии са доброволни сдружения на граждани с избирателни права съгласно българското законодателство, същите съдействат за формиране и изразяване на политическата воля на гражданите чрез избори или по други демократични начини, като използват демократични средства и методи за постигане на политическите си цели.
Политическата партия може свободно да изразява политическо отношение към действията на административния орган, но не разполага безусловно с процесуалното право по чл. 250 от АПК, респективно да иска прекратяването им по съдебен ред, доколкото не е насочено пряко към засягане на нейни права и законни интереси.
Действията, чието прекратяване се иска, не засягат пряко и непосредствено дейността на политическата партия и нейните субективни права, поради което искането като недопустимо, е следвало да бъде оставено без разглеждане. АССГ не е изложил мотиви във връзка с накърнени права и интереси на искателя в качественото му на политическа партия освен обявените цели за защита на българската култура.
Освен изложеното до тук, което е самостоятелно основание за обезсилване на разпореждането, следва да бъде отбелязано, че действията трябва да са извършени към момента на подаване на искането. Тези действия не може да са приключили или предстоящи. Ако действията са прекратени или не са започнали, няма да съществува пряка опасност за законните интереси или нарушение на правата на съответното лице. Следователно за него ще липсва правен интерес. Този способ на съдебна защита е неприложим в случаите, когато неоснователните действия са прекратени (действията по демонтажа са прекратени на 14.12.2023 г., а жалбата на ПП "Възраждене" е подадена на 15.12.2023 г.).
Предвид изложеното, като е приел за допустимо искане на лице без пряк и непосредствен правен интерес и е разгледал спора по реда на чл. 250 АПК, както и при липса и на другите предпоставки от фактическия състав, изложени по-горе, АССГ е постановил недопустимо разпореждане, което следва да бъде обезсилено. Вместо него, по същество, подаденото от Политическа партия „Възраждане“ искане следва да се остави без разглеждане като недопустимо, а производството по адм. дело № 11972/2023 г. по описа на Административен съд София-град да бъде прекратено.
Определението по административно дело № 1854/2024 г. на ВАС е окончателно.