Столичната община публикува резултата от възложения одит на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Пълният текст на доклада, който обхваща периода от 1 януари 2022 г. до 31 декември 2023 г., е достъпен на официалната интернет страница на общината, предаде БТА.
Публикуваме доклада от вътрешния одит на ЦГМ, за който получаваме множество въпроси. Ние също имаме множество въпроси. Някои от тях - реторични. Имаме и призив - всички дружества, на които Столичният общински съвет (СОС) е принципал, да преминат в режим на пълна прозрачност, коментира кметът в профила си във Фейсбук. Този доклад отваря разговора за управлението на двумилиардна икономика в София, колкото са оборотите на дружествата, добави той.
От състоянието на ЦГМ зависят 0,5 млрд. лв. на софиянци и целият столичен транспорт (освен метрото, чиято дейност следва да е предмет на отделен анализ), заяви кметът. Той припомни, че много от мандатите на управителните органи на общинските дружества особено в сектор "Транспорт" са изтекли и е крайно време да бъдат променени.
Около 135 млн. лв. са натрупани и осчетоводени като вземания за комисиони на Центъра към Столична община (СО) по баланса на дружеството. Тези вземания обаче не са документирани надлежно съгласно българското данъчно и счетоводно законодателство, което на свой ред затруднява законосъобразното им изплащане от общината, посочи Васил Терзиев. По думите му отписването или иначе казано счетоводното отразяване на тези вземания като несъбираеми по баланса на ЦГМ сериозно би разклатило финансовото състояние на последното с голяма вероятност то да изпълни условията на Търговския закон за подаване на молба за несъстоятелност.
Според кмета на въпроса защо проблемът е бил неглижиран толкова години трябва да отговори ръководството на ЦГМ през годините и ресорният заместник кмет на СО за съответния период.
ЦГМ не изпълнява точно и пълно задълженията си за отчетност и прозрачност спрямо СО, а самите задължения могат да бъдат чувствително доразвити и прецизирани. Не са предоставяни - регулярно или изобщо - месечни и тримесечни отчети за изпълнение на дейностите по договора със СО, заяви още столичният кмет. Ако направление "Транспорт" разполага с тази информация, то ще може да следи отблизо ресурсната обезпеченост на сектора и да прави стратегии за неговото финансиране и управление. Неизпълнението на тези задължения затруднява или прави невъзможна своевременната реакция в случай на възникнали съществени проблеми по обезпечаването на столичния транспорт, коментира Терзиев.
Докладът нееднократно изтъква липсата на ясни стандарти, правила и критерии, разписани във вътрешните документи на ЦГМ и установени в договорната рамка със Столична община като причина и възможност за слаба фискална дисциплина, непрозрачност и допускане на документални несъответствия и непроследимост на разходваните средства, пише още Васил Терзиев и допълни, че упражняването на контрол и натиск за въвеждане на такива ясни правила и стандарти винаги е било в правомощията на СОС, като собственик на ЦГМ.
Кметът на София поставя редица въпроси, сред които как се позволява с общи усилия от управляващи, едно дружество да се превърне в черна кутия. Как е възможно да се позволява на дружество с принципал СОС да получава на един лист хартия икономическата рамка, която се предполага да информира за решения за милиони, определящи състоянието и функционирането на софийския транспорт, пита още Терзиев. "Как очакваме София да се развива, транспортът на София да се развива, ако ние нямаме данни накъде вървим? Какво прави надзорният съвет на ЦГМ, който се предполага да защитава интересите на софиянци в дружеството?", поставя още като въпроси столичният кмет.
Конструктивният прочит на ситуацията е, че СОС и мнозинствата в него има какво да направят, за да може тези общински дружества да носят принос за града, а не липси, посочва Васил Терзиев.
Одитът на ЦГМ бе иницииран от кмета Васил Терзиев през януари.