Хаосът с новите промени за преминаване на автомобил през задължителния годишен технически преглед (ГТП) продължава.
Докато при дизелите няма проблем, тъй като при тях се мери димност, а не емисии въглероден диоксид, то при бензиновите автомобили измерването е на CO2, като от 22 юли нормите за тях са изключително завишени и хиляди автомобили, дори такива на година-две, не могат да минат техническата проверка за изправност, показва проверка на Телеграф.
Пунктовете за ГТП са запознати със сериозния масов проблем с бензиновите коли. И още на влизане питат дали си с бензинов двигател, като предупреждават, че има проблем и безброй коли са спрени от движение, именно заради завишените CO2 изисквания.
Преглед на бензинов автомобил може да продължи около час, като допреди това се минаваше за поне двойно по-кратко време. Има случай на бензинов модел 2020 г., който е спрян от движение, „провалил" се на измерването на газовете.
Автомобил с технически преглед, извършен преди 1 година и струващ 45 лева, маркиран тогава като Еко категория 3, днес мина преглед за внушителната сума от 180 лева, получавайки нов стикер и нова категория Еко 2. Официалната цена към на конкретния пункт е 90 лева, а за коли с газова уредба – 100 лева.
Парадоксът е, че на кола с бензинов двигател с газова уредба, с която тя е далеч по-екологична, измерването се извършва единствено при работа на бензин, но не и на газ. Същото важи и за колите с метанови уредби, които в някои страни в ЕС са приравнени към електромобилите.
Най-замърсяващите с вредни емисии автомобили – тези на дизел, остават напълно незасегнати от промените за ГТП. Дизели без катализатори и филтри за твърди частици успешно минават каналите и получават талон за преглед.