"Не, Конституционният съд не е отменил съдебната реформа. Отменил е части от нея и по-конкретно две – това главният прокурор да бъде сведен до административен началник на Върховната прокуратура и това да бъдат оформени два съвета (Прокурорски и Съдийски – бел. ред.) вместо един. Това е отменено. Наистина се чудя пък колко трябва да си мразиш страната и хората в нея, за да сипеш всички тези приказки.“. Това обясни в студиото на „Тази събота“ конституционният съдя и бивш министър-председател Филип Димитров.
„Беше потвърдено ограничаване на правата на прокуратурата за възможността да се атакуват административни актове, което беше голям проблем, защото тя можеше да се меси и бърка в много неща – смяташе се, че това е лошо. Конституционният съд потвърди механизма за разследване срещу главния прокурор. КС потвърди възможността да се обжалва пред съд, т. е. да се въведе съдебен контрол в случай на отказ. Потвърдихме и още нещо – възможността съдът при очевидна липса за основание за преследване да прекрати делото“, добави Филип Димитров.
„Наистина се чудя пък колко трябва да си мразиш страната и хората в нея, за да сипеш всички тези приказки. Нещата могат да се тълкуват по различен начин. Няма основание да се твърди, че съдебната власт се доминира от прокуратурата. Големият проблем на България е изключителната злоба, с която се говори за тези неща. Начинът, по който непрекъснато се хвърлят бомбастични и неверни твърдения, които трябва да накарат българския гражданин да се чувства смачкан, победен, унизен и да се насажда враждебност, която не е в интерес на страната“, обясни конституционният съдия.
По думите му решенията по различни дела, касаещи съдебната система, са излезли в един и същи ден, за да се види „пълнотата на цялата конструкция“.
Според него не е имало препоръка за свеждането на главния прокурор до административен началник на Върховната прокуратура.
„Както изтъкваше Венецианската комисия, самото поставяне на главния прокурор в тази роля, представлява нарушение на самия принцип на структурата на прокуратурата и нейното място между останалите органи при конституционен модел, какъвто има в България, какъвто има Италия. Това е нещо, което засяга есенциални характеристики на институцията“, коментира Димитров.