В случая клиентът е дискриминиран въз основа на националност, което е забранено. Като гражданин на ЕС г-н Тодор Байчев има право на същото отношение като към гражданите на Великобритания. Това заяви специално за Факти.бг Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център.
Факти.бг първи в България разказаха случая с българския докторант Тодор Байчев с Barclays. Той получава писмо, в което е предупреден, че трябва да смени банката, защото финансовата институция спира да обслужва българи. Тодор Байчев от 5 години ползва услугите на банката коректно. На запитване на Факти.бг от Barclays отговориха, че банката е взела решение да не обслужва българи.
Потърсихме за коментар и Игнат Арсенов, директор на Европейски потребителски център.
Ето още как се аргументира той:
„Г-н Байчев пребивава постоянно във Великобритания, където е докторант, има открита сметка в местна банка, но е уведомен, че тя ще бъде закрита. Потребителят иска обяснение от банката, но получава отговор, че банката си променя политиката и ще намали пазарите и държавите, където тя обслужва клиенти, като България попада сред тези държави. Отговорът с основание не е задоволителен за г-н Байчев. Банката наистина има право да води своя собствена политика и да преценява къде да развива дейност, банката има право дори да преценява дали да открие сметка на едно лице или не. Въпреки тази свобода, отказът на банката да не закрие сметката е неприемлив, тъй като не е обоснован.
Още повече трябва да се вземе предвид и фактът, че българският гражданин живее и учи във Великобритания, той не желае да има сметка в България, а желае да продължи да ползва услугите на банката на Острова”.
Г-н Арсенов посъветва Байчев така:
„Нашият съвет е винаги първо да се обръщаме към търговеца директно, за да искаме той сам да разреши проблема. В случая на г-н Байчев, той вече е направил това, но не е останал доволен от отговора на банката, поради което потребителят може да се обърне за съдействие към службата на Финансовия омбудсман във Великобритания. Това може да стане по телефон или електронна поща. (http://www.financial-ombudsman.org.uk/)
Компетентни да съдействат на г-н Байчев са английските власти, доколкото случаят му е национален за Великобритания, тъй като той живее там. Ето защо той може да подаде сигнал и до регулаторните органи като the Financial Conduct Authority (FCA) and the Office of Fair Trading (OFT). Европейски потребителски център България не е получавал подобни случаи, доколкото ние разглеждаме трансгранични спорове, а в случая става въпрос за потребител, който живее в чужда държава и има спор с банка там.”
Факти.бг припомня, че двама евродепутати взеха отношение по случая. Слави Бинев заяви, че отказът на банката да го обслужва, защото към момента има европейска регулация, която не допуска подобни неща. „Всички граждани имат право да отварят разплащателни сметки във всички банки в ЕС. Не знам дали тя е обнародвана или транскриптирана в националните законодателства, но дори това да не е направено, то вече е взето като решение на ЕС. То е гласувано в пленарна зала и неговата ратификация е въпрос на няколко дни или няколко седмици най-много.”, каза преди време Бинев. Той призова по случая да вземе отношение и министърът на външните работи Кристиан Вигенин, като подаде протестна нота.
Депутатът Андрей Ковачев заяви, че всичките европейски депутати от България са се обединили около това, че никаква дискриминация не може да бъде търпяна и допускана на територията на целия ЕС спрямо европейски граждани, каквито са и българските.
Според него такива сигнали трябва да бъдат проверявани от ЕК, дали отговарят на европейското законодателство и съответно Великобритания да бъде санкционирана, смята Андрей Ковачев. Той също подчерта, че не може да има дискриминация по отношение на гражданин от Германия или България.