АЕЦ "Козлодуй" ще се опита да реши проблема с един от парогенераторите на шести блок. Той остава нерешен вече две години и заради него блокът не беше натоварван на максимална мощност последните месеци. Преди това няколко пъти се наложи да бъде спрян.
От Агенцията за ядрено регулиране са издали предписания към централата. На 18 октомври ще бъде спрян шести блок за планирания си годишен ремонт и презареждане с гориво и именно тогава ще започне по детайлния анализ на състоянието на парогенератора, уточни БНТ.
От ядрената централа продължават и с анализ дали ще им е необходимо оборудването от АЕЦ "Белене" за евентуалната подмяна на части.
Агенцията за ядрено регулиране е поискала от АЕЦ "Козлодуй" да изясни каква е причината за появата на течове в един от парогенераторите на шести блок, както и да не ги допуска.
"Не очаквам това да бъде решено веднага. Очевидно става въпрос за доста сложен проблем и доста сложен процес. Но мисля, че в рамките на година две ще има окончателно решение, ще се знае състоянието на парогенератора", заяви Цанко Бачийски, председател на АЯР.
Течовете правят парогенератора по-неефективен, но все още не са толкова големи, за да са бъде опасен за съоръжението.
"Между другото винаги сме казвали, че пропускът, който се появява е в рамките на технологичните допускания и не представлява опасност за околната среда и хората", допълни Цанко Бачийски, председател на АЯР.
Според международните конвенции и правилата на Европейския съюз всяка една държава трябва да се погрижи за отработеното гориво от своята ядрена централа.
"Това че към момента няма избрани площадки е факт, това че към момента в България е установено, че има условия да бъде изградено такова хранилище - това е отговорност на всяка една държава", коментира Цанко Бачийски, председател на АЯР.
Въпреки че все още не е приета актуализацията на стратегията за управление на отработеното ядрено гориво страната трябва да намери начин да погребе своите отпадъци.
Русия си взима обратно използваното гориво от 1996 година с уговорката, че то ще бъде върнато след извличането на полезните съставки.
Страната ни трябва да намери къде да преработи и доставяното за пети блок американско гориво.
"Няма разлика дали е американско или руско гориво, характеристиките по отношение на обогатяването на урана са едни ѝ същи, така че дали е американско, дали е руско гориво, пътят му е един и същи", заяви Цанко Бачийски, председател на АЯР.
По изчисления на Агенцията дори да не изнасяме повече гориво за Русия в мокрото хранилище има място до 2032 година.
След това то може да бъде съхранявано по сух способ докато е нужно. В момента на територията на АЕЦ Козлодуй се съхраняват общо 4481 касети с отработено ядрено гориво.
Общото тегло тежък метал е малко над 996 тона. С изграждането на новите блокове в централата този обем ще се увеличи.
"Съхранението на горивото на площадката в момента е безопасно и дава достатъчно време, за да бъде решен окончателно въпроса с неговото окончателно погребване", каза още Цанко Бачийски, председател на АЯР.
Единствената държава, която до момента е решила проблема с погребването на ядрените си отпадъци е Финландия.