През декември харчим най-много. Първо се купуват коледни подаръци, после се запазват новогодишни куверти, накрая идва и сметка за парното.
„Това е един от най-хубавите периоди от годината – събираме се със семейството с приятели. Много е положително, но може да бъде и предизвикателство – идват едни разходи, които по принцип не сме заложили в бюджета“=
Това коментира пред bTV финансовият експерт Георги Захариев.
За какво харчим най-много по празниците:
59% от разходите са за пътувания, 26% за подаръци, 15% трапеза и празненства.Очаква се около 500 000 българи пътуват за коледните и новогодишните празници. От тях из страната ще пътуват около 200 000 души, а останалите 300 000 – в чужбина.
„При пътуване е важно билетите да се купят по-рано, в последния момент може да е два пъти по-скъпо“, предупреди финансовият експерт.
Неговият съвет е да помислим дали не можем да го отложим от пътуванията и някои покупки за януари, когато ще е много по-евтино и спокойно.
„Най-важното нещо е да не правим непредвидени разходи. За подаръците е хубаво да си направим списък и да определим предварително бюджета за тях. Да определим и какво ще купим за себе си, защото това е време на емоционални покупки“, препоръчва Захариев.
Съветът на експерта е да не купуваме подаръци на изплащане, което ще натовари бюджета ни за дълго време напред, а само неща, които можем да си позволим с наличните среща.
„За разходите за Коледа и Нова година е добре да помислим два-три месеца преди това и да си заделяме част от бюджета, вместо да се чудим в последния момент откъде да ги вземем“, допълни финансовият експерт.
Измамата BETL
В началото на декември стана ясно, че много хора в Европа, включително и в България, са станали жертва на нова измама, свързана с компанията BETL.
Става въпрос за компания, която обещава висока възвращаемост на инвестиции за преносими зарядни станции за телефони и други мобилни устройства.
BETL е регистрирана през миналата година в Обединеното кралство. Бързо става популярна у нас и хиляди влагат парите си в нея с цел бърза възвръщаемост. Обещали са им 3% доходност на дневна база.
„Всички финансови пирамиди до известна степен си приличат. Те имат много агресивен маркетинг. Алчността на хората ги подвежда – желанието за кратко време да натрупаме големи печалби, които са нереалистични“, коментира Георги Захариев.
По думите му, когато се впускаме в такива инвестиции, трябва да си задаваме правилните въпроси – откъде идват парите и как работи този бизнес.
„Внимавайте, когато някой ви казва, че ще изкарате едни пари много бързо, имайте едно наум. Червена лампичка трябва да ни светне, когато някой ни обещава много бързо да си възвърнем инвестиция – да два-три месеца. В бизнес света това не е възможно“, предупреждава финансистът.