Един от най-известните български архитектурни шедьоври е мостът на Колю Фичето. Мостът-емблема на град Бяла, бе в аварийно състояние. След пет години чакане за одобрение на проекти и получаване на финансиране, реставрацията му най-сетне започна.
Легенди се носят за майсторлъка и необичайните за онова време познания на „уста” /майстор бел. ред./ Колю Фичето. През 1865 година, по поръчка на владетеля на Дунавски вилает-Митхад Паша, майсторът се захваща да построи съоръжение, непознато дори за инженерите в Европа.
"Той не почива на класическите норми на мостостроенето. Сводовете му са по-тесни и по-високи. Това е най-съвременната нова постройка в Османската империя. Това е най- големият проект извън Цариград. Освен конструкцията, мостът има и украса, която е много любопитна-митични същества, лъвове, орли –те показват неговото чувство за красота", твърди Иво Жейнов, директор Исторически музей-Бяла, итиран от Нова Телевизия.
Колю Фичето направил сложни изчисления, за да може мостът да носи товар и да понесе напора на водата на река Янтра. В строителството, продължило две години, с доброволен труд се включили десетки жители от Бяла до Габрово. Мостът е направен само от камък, а спойката –от хоросан. Като гаранция за качеството на строежа, пред Митхад Паша, майстор Колю Фичето заложил живота си.
"Практически лично гарантира с живота си, че мостът е здрав. Застава под него. Те са впечатлени от неговата постъпка, че той е толкова сигурен в познанията си, че няма нищо против да рискува живота си. Това е една висока професионална увереност. Това създава митичния характер на неговата личност", разказва Жейнов.
Митичен характер, който направил моста за две години. Век и половина по-късно на властта са нужни 5 години, за да стартира реставрацията му. "Идеята е да се укрепи целия мост-от устои, арките, тази част, която сега драстично е орязана при достояването на девет метра. Трябва да се наддаде на 12 метра, да стане както е било в самото начало", посочва кметът на бяла Димитър Славов.
Даже и по-хубаво, обещават от местната управа. Планът е след година мостът да се превърне в туристическа атракция, с мапинг шоу, което да съперничи на "Звук и светлина" във Велико Търново.
Проектът, който струва над 9 милиона лева, предвижда изграждане на посетителски център с малък музей с восъчната фигура на Колю Фичето, "машина на времето", която ще връща посетителите години назад, за да проследят началото на строежа на моста, панорамен ресторант и съпътстваща инфраструктура.