Един от най-известните български архитектурни шедьоври е мостът на Колю Фичето. Мостът-емблема на град Бяла, бе в аварийно състояние. След пет години чакане за одобрение на проекти и получаване на финансиране, реставрацията му най-сетне започна.
Легенди се носят за майсторлъка и необичайните за онова време познания на „уста” /майстор бел. ред./ Колю Фичето. През 1865 година, по поръчка на владетеля на Дунавски вилает-Митхад Паша, майсторът се захваща да построи съоръжение, непознато дори за инженерите в Европа.
"Той не почива на класическите норми на мостостроенето. Сводовете му са по-тесни и по-високи. Това е най-съвременната нова постройка в Османската империя. Това е най- големият проект извън Цариград. Освен конструкцията, мостът има и украса, която е много любопитна-митични същества, лъвове, орли –те показват неговото чувство за красота", твърди Иво Жейнов, директор Исторически музей-Бяла, итиран от Нова Телевизия.
Колю Фичето направил сложни изчисления, за да може мостът да носи товар и да понесе напора на водата на река Янтра. В строителството, продължило две години, с доброволен труд се включили десетки жители от Бяла до Габрово. Мостът е направен само от камък, а спойката –от хоросан. Като гаранция за качеството на строежа, пред Митхад Паша, майстор Колю Фичето заложил живота си.
"Практически лично гарантира с живота си, че мостът е здрав. Застава под него. Те са впечатлени от неговата постъпка, че той е толкова сигурен в познанията си, че няма нищо против да рискува живота си. Това е една висока професионална увереност. Това създава митичния характер на неговата личност", разказва Жейнов.
Митичен характер, който направил моста за две години. Век и половина по-късно на властта са нужни 5 години, за да стартира реставрацията му. "Идеята е да се укрепи целия мост-от устои, арките, тази част, която сега драстично е орязана при достояването на девет метра. Трябва да се наддаде на 12 метра, да стане както е било в самото начало", посочва кметът на бяла Димитър Славов.
Даже и по-хубаво, обещават от местната управа. Планът е след година мостът да се превърне в туристическа атракция, с мапинг шоу, което да съперничи на "Звук и светлина" във Велико Търново.
Проектът, който струва над 9 милиона лева, предвижда изграждане на посетителски център с малък музей с восъчната фигура на Колю Фичето, "машина на времето", която ще връща посетителите години назад, за да проследят началото на строежа на моста, панорамен ресторант и съпътстваща инфраструктура.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хммм
Коментиран от #5, #8
11:15 04.03.2023
2 Пред изборно
Даже и улиците ще измият.
Защо до сега мостът не ебил реставриран/ ремонтиран, а е оставен в това окаяно състояние!
11:16 04.03.2023
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 тука е така...
11:40 04.03.2023
5 Кико
До коментар #1 от "хммм":
Защото е на 150 години и няма вечни неща. До преди 20 години по него минаваше целият трафик към Турция, даже е цяло чудо, че още стоиКоментиран от #7
12:15 04.03.2023
6 Гост
12:27 04.03.2023
7 Минавал - глупости
До коментар #5 от "Кико":
Това са два различни , успоредни мостаКоментиран от #9
12:28 04.03.2023
8 Гост
До коментар #1 от "хммм":
май не си наясно, как залива Янтра при порой. Водата се е случвало да го залее.12:29 04.03.2023
9 Бай Ламби
До коментар #7 от "Минавал - глупости":
Остави го бре, може да е искал да напише до преди 120 години, оттървал е чиляка една единица отпреде.Инъче преди 120 години наистина е вървял целия трафик към турция от каруци,кервани и пешаци.Мани го това , по-интересното е колко години ще го реставрират щото църквата на уста Кольо Фичето в град Свищов я реставрираха умните съвременни иджинери повече от 30 години след като земетресението във Вранча събори част от нея през 1977г. Две въртящи се колони там ги озориха бая, явно в учебниците по които бяха училинямаше писано нищо за вртящи се колони.12:51 04.03.2023
10 Зевзек
03:39 07.03.2023
11 Велика България
03:43 07.03.2023