Отидете към основна версия

2 130 4

Зачестяват измамите в онлайн търговията

  • димитър маргаритов-
  • измами-
  • онлайн търговия

До 1500 лв. са санкциите за подвеждаща реклама

Снимка: БГНЕС

Увеличават се жалбите за онлайн измами, каза пред бТВ председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов. Много от жалбите са свързани с пандемията, парадоксално е, че спирт за горене, който се предлагаше за дезинфектант, до онлайн реклама за хипноза срещу коронавирус.

В началото на пандемията жалбите бяха за липсващите маски, дезинфектанти и други предпазни средства. Увеличаването на жалбите се дължи на увеличаване на търговията в онлайн пространството по време на локдауна. Наблюдаваме пазара за нелоялни търговски практики, каза Маргаритов. Работим с ГДБОП много добре, ако има сигнал за продаване на ваксини по интернет, ще адресираме сигнала към тях. Това би било чист вид измама, защото знаем, че няма ваксини на свободния пазар. Влизат в сила нови етикети на електроуредите, съобщи той.

До 1500 лв. са санкциите за подвеждаща реклама. В оторизирани лаборатории ще се проверява дали качествата на електроуредите отговарят на етикета. При съмнение потребителите могат да се обръщат към комисията. Припомняме, че се въвежда обща и унифицирана енергийна скала за всички продукти, подлежащи на енергийно етикетиране, включваща класове от A до G. Повече няма да има разширения с плюсове от типа „клас A+“.

Също така се повишават изискванията към конкретните енергийни класове и според новите етикети съществуващите на пазара най-енергоефективни модели ще заемат основно класовете B и C. Промените са съгласно Регламент (ЕС) 2017/1369 на Европейския парламент и на Съвета от 4 юли 2017 за определяне на нормативна рамка за енергийно етикетиране и за отмяна на Директива 2010/30/ЕС в Наредба за енергийното етикетиране на продукти, свързани с енергопотреблението.

Етикетът ще бъде свързан с новата продуктова база данни на ЕС (EPREL), посредством QR код. Базата данни предоставя на потребителите, търговците и органите за пазарен надзор допълнителна информация за етикетираните продукти.

Смяната на етикетите ще става поетапно в рамките на няколко години, като започва със следните продуктови групи през 2021 г. – От 1 март 2021 г.Битови хладилници и фризери;Перални машини и перални машини със сушилня;Съдомиялни машини; Телевизори и електронни екрани, От 1 септември 2021 г. - светлинни източници. За останалите групи продукти, подлежащи на енергийно етикетиране, сред които климатични инсталации, барабанни сушилни машини, прахосмукачки, бойлери за гореща вода, отоплителни уреди и др., нови етикети ще се въведат след привеждането в сила на съответните регламенти на ЕС. Очаква се това да се случи след 2022 г.

Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.

Свързани новини