Бахфестът в Лайпциг бе тържествено открит в лайпцигската Томаскирхе на 08 юни 2024-а, 300 години след началото на онази историческа и легендарна година, в която 34-годишният Йохан Себастиян Бах, заселил се току-що в панаирния град, се залавя да напише по една хорова кантата за ВСЯКА НЕДЕЛЯ от годишния календар!!! Светът още се удивлява на този подвиг! Всяка неделя по един 25-минутен шедьовър неръкотворен, непостижим, безсмъртен…
От концерта-откриване сякаш струеше усещането, че Поводът, Музиката, Изпълнителите и Залата сякаш се надпреварваха да доказват как всичко взето поотделно и заедно е достойно за прославата на великия Музикант!
Томас-органист едва от 2 години, Йоханес Ланг ощастливи в началото лайпцигчани с 2 брилянтни изпълнения на Баховия орган в Баховата катедрала – едно ранно и едно късно органово творение.
Следващата пиеса в програмата е рожба на „кризата на средната възраст“ при Бах, настанала при преселването му в Лайпциг – така наречената „диалогова кантата“ „О вечност, ти слово гръмовно“ претворява диалектическия сблъсък между алегориите „Страх“ и „Надежда“, с удивително находчивия като хармонизация финален хорал „Стига!“.
Тъкмо този хорал представляваше мостът към следващата модерна творба от 20 век и към гениалния замисъл на цигулковия концерт от Албан Берг „В памет на един ангел“. Във финала на цигулковия концерт звучи като цитат тъкмо споменатият хорал „Стига!“, обработен с похватите на типичната за Берг додекафония, или 12-тонова техника. За почуда се изпариха всички опасения относно неподходящата катедрална /а не концертна/ акустика, благодарение на великолепната интерпретация на Гевандхаус-оркестъра и на арменската цигуларка Шушан Сираносян. Тъкмо напротив! Творбата, достойна за делото на Бах, сякаш се сдоби с нов и напълно подходящ ореол тъкмо благодарение на необичайното място – катедралата Томаскирхе, а не концертната зала. Слушаш настръхнал и разтреперан от край до край, при всичката професионална обръгналост спрямо додекафоничните похвати на Ангелския концерт от Берг.
След съкровения и дълбинен поглед към преходността в творбите от Бах и от Берг, бидермайеровата композиция на Менделсон по псалма „Тъй, както еленът жажда за прясна вода“ оп.42 прозвуча утешително за онези сърца и души, чиито уши са си останали в 19-тото столетие. Тъй приключи концертната програма-откриване на Баховия фестивал 2024. Диригент беше Андреас Райце, наследник на Йохан Себастиан Бах на извънредно почетния днес пост Томаскантор.
Онези, които не бяха принудени да спринтират към следващия Бахфест-концерт в Николайкирхе мигом след края на Откриването, можеха с наслада да предвкусят идващите още 10 дни от музикалния празник докато крачеха по пътя за дома.
Кирил Нинов, музиковед, кореспондент на obache.bg, Лайпциг, 08.06.2024 г.