Италианско-френско-испанската 138-минутна биографична драма „Лимонов“ спечели голямата награда за майсторска литературна адаптация в конкурса за пълнометражен игрален филм на „Синелибри“. Фаворитът на журито бе обявен тази вечер от неговия председател Мария Бакалова, предаде БТА.
Филмът на режисьора Кирил Серебренников отвежда през втората половина на XX век, за да разкаже скандалната история на Едуард Лимонов (1943-2020) – радикален съветски поет, който се превръща в скитник – в Ню Йорк, сензация – във Франция, и политически антигерой – в Русия.
Беше труден избор, но всички сме съгласни, че наградата тази година трябва да спечели адаптацията по биографичния роман на Еманюел Карер, каза Бакалова. Журито оценява изключително органичното и харизматично превъплъщение на Бен Уишоу и въздействащата съвременна кинематография, каза тя.
„Серебренников благодари от сърце – със записано в автобус видео, чието качество не позволява да бъде излъчено“, каза Жаклин Вагенщайн – създател, директор и селекционер на „Синелибри“. Режисьорът казва, че тази изключително щастлива новина идва в тъжен момент, което е повдигнало духа му, за което безкрайно благодари.
Специална награда получи „Майстора и Маргарита“ (Русия, Хърватия) на режисьора Михаил Локшин, екранизация по едноименния роман на Михаил Булгаков. „Всички единодушно избрахме „Лимонов“, но почувствахме, че трябва да дадем и една специална награда. Не само визуално, кинематографично, но също така заради костюмите, ролите са фантастични, както и заради темата за любовта. Искам да поздравя режисьора, който е поел голям риск, но също така е успял“, каза Игнасио Серикио – член на журито.
На церемонията тази вечер присъстваха още двама от членовете на международното жури – Ан Кюсак и Кристин Льоненс.
„Уилям Фокнър: Миналото никога не умира“ (режисьор и сценарист – Майкъл Модак-Труран) получи голямата награда в конкурса за документален филм. „Това не е просто биографичен разказ за големия писател. Това е филм, който осветява неговото място в американската и световната литература, а същевременно и неговата гражданска позиция по някои най-важни проблеми на американското общество, в това число, расовата равнопоставеност и човешките права. Смятаме, че този филм, а и други подобни на него, с такъв висок коефициент на силно зрителско въздействие, правят чест и украсяват селекцията на „Синелибри“, каза проф. Божидар Манов, член на журито. Наградата бе приета от изпълнителния продуцент на лентата – Анита Модак-Труран. „Това означава много за нас. Ние работихме доста по този филм. Благодаря, България, че оценявате Уилям Фокнър“, каза тя.
Специална награда получи „Монумент на любовта“ на режисьора с български корени Джейкъб Комфорти. „Този емоционален разказ за съдбата на българските евреи разказва различната история на семейство Комфорти и напомня за силата на човешката доброта, и за забравената чиста любов между хората. Филмът се отличава със своята неочаквана поетичност, която избуява като минзухар на фона на драматичните събития от времето на Холокоста, пленява ги със скритите послания – от случайните надписи по улиците, с целувката на българската учителка и нейната еврейска ученичка, със сгъстяването на облаците над главата на главната героиня. „Монумент на любовта“ е болезнено важен филм за миналото, което може да се повтори, филм-предупреждение за опасността отново да се окажем от погрешната страна на барикадата, филм-напомняне, че борбата с тоталитаризма и фашизма не е приключила, че изборът отново е в нашите ръце и той се заключава в това дали ще изберем монумента на разрухата или ще построим, най-после и веднъж завинаги, монумента на любовта“, се казва в мотивите на журито. На български език, Джейкъб Комфорти благодари за наградата във видео, което беше прожектирано по време на церемонията.
Вечерта продължи с едно първите в света излъчвания на първия англоезичен филм на Педро Алмодовар – „Съседната стая“.
"Аз смело вярвам, че хората трябва да бъдат смели. Наше задължение и наш дълг е да бъдем смели, бидейки тук имайки възможността да творим неща, за които наистина ни пука. Ти трябва да бъдеш смел. Филмът създава провокация за разговори, което според мен е висш пилотаж в изкуството. Ако използваш платформата си да отвориш дискусия за нещо, което е по-голямо от теб, значи си постигнал целта си и ние мисля, че го направихме. Таймингът на филма съвпадна много органично и се възползвахме от него. Да си в ролята на Ивана Тръмп е дръзко и отговорно", заяви пред БНТ Мария Бакалова по повод участието си във филма "Стажантът".