Вечерята в ресторанта, разбира се, не е вечеря с кралица Елизабет, когато присъстващите трябва да завършат яденето в същия момент с домакинята на Бъкингамския дворец, пише блогърката Татяна Торская.
Във всеки ресторант обаче има неписан набор от правила, на които сервитьорите се подчиняват. И се подразбира, че те са известни и на клиента.
Познаването на правилата на етикета при посещение на заведения за обществено хранене ще ви спести от неразбиране от страна на персонала и ненужни притеснения, особено, когато сте в друга страна. И това ще ви предпази да допуснете грешка, за която често се налага да плащате с пари или репутация.
Ето 6-те основни грешки, които не трябва да правите в повечето страни.
1. Да игнорирате правилата за нож и вилица
Ресторантският етикет предвижда седем позиции на приборите и чинията. Ако случайно поставите вилицата и ножа в някое от тези положения, чинията може да бъде отнета, докато сте далеч в тоалетната. Или сервитьорът ще прецени, че не сте харесали ястието или услугата. Интересувайте се от правилата на подреждането на приборите, това ще ви позволи да общувате със служители на заведението дори и без думи.
2. Да помагате на сервитьора
По правило сервитьорите не носят чиниите на купчини, тъй като това увеличава риска от счупване или повреди. Всеки служител на ресторанта работи по собствен план, изработен до най-малкия детайл. И опитвайки се да „помогне“ на сервитьора, клиентът само усложнява работата му.
3. Да искате ястие, което не е в менюто
Факт е, че цената на всяко ястие се изчислява в съответствие със списъка на използваните съставки. Рецептата е проверена и спазена до грам, така че дори при липса на шеф готвач в кухнята, всеки от готвачите ще може да сготви ястието, според технологичната карта.
Ако клиентът поиска нещо, което не е в менюто, няма карта, няма технология за готвене, няма цена. Не поставяйте служителите на ресторанта в неудобно положение. Може и да ви направят, каквото поискате. Но вероятно няма да останете доволни от вкуса или цената.
4. Да започнете да се храните преди другите
В този случай посетителите трябва да изчакат, докато на последния от тях донесат ястието. Неприлично е да започвате хранене, докато чиниите не са пред всички.
5. Да оставите храна на масата и после да съжалявате
Смята се, че ако поне едно парче е било отхапано или отрязано от продукта, неприлично е да искате „да го вземете с вас“. Всъщност ресторантите имат нормално отношение към подобни искания. Всичко зависи от желанието на клиента: ако искате да вземете това, което не сте приключили, кажете на келнера за това. И няма проблем.
6. Да пишете гневни отзиви в Интернет, ако не сте доволни от нещо
Недостатъчно добре приготвеното ястие може да бъде заменено с друго, а готвачът със сигурност ще се извини на посетителя. Недоволството на клиентите може да се компенсира с отстъпка в сметката. Но разпръскването на емоции по страниците на форумите е безсмислено. Така не можете да решите проблема, а получавате само ненужни преживявания.