Last news in Fakti

26 Ноември, 2019 15:04 14 005 13

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

  • ресторант-
  • правила-
  • пътуване-
  • грешки-
  • етикет-
  • неписани правила

Познаването на етикета ще ви спаси от доста неприятности в повечето страни

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване - 1
Снимки: shutterstock

Вечерята в ресторанта, разбира се, не е вечеря с кралица Елизабет, когато присъстващите трябва да завършат яденето в същия момент с домакинята на Бъкингамския дворец, пише блогърката Татяна Торская.

Във всеки ресторант обаче има неписан набор от правила, на които сервитьорите се подчиняват. И се подразбира, че те са известни и на клиента.

Познаването на правилата на етикета при посещение на заведения за обществено хранене ще ви спести от неразбиране от страна на персонала и ненужни притеснения, особено, когато сте в друга страна. И това ще ви предпази да допуснете грешка, за която често се налага да плащате с пари или репутация.

Ето 6-те основни грешки, които не трябва да правите в повечето страни.

1. Да игнорирате правилата за нож и вилица

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock

Местоположението на ножа и вилицата върху чинията дава много информация на сервитьора. Приборите, поставени от двете страни на чинията, показват, че посетителят си е направил почивка, но е на път да приключи с яденето на ястието. Ако вилицата и ножът са положени напречно, тогава това с ястие е приключено и очаквате следващото.

Ресторантският етикет предвижда седем позиции на приборите и чинията. Ако случайно поставите вилицата и ножа в някое от тези положения, чинията може да бъде отнета, докато сте далеч в тоалетната. Или сервитьорът ще прецени, че не сте харесали ястието или услугата. Интересувайте се от правилата на подреждането на приборите, това ще ви позволи да общувате със служители на заведението дори и без думи.

2. Да помагате на сервитьора

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock

След като изядете ястието, оставете приборите и чинията пред себе си. Няма нужда да събирате няколко чинии на купчина, да ги поставяте на ъгъла на масата или да се опитвате да помогнете на сервитьора да отнесе съдовете по друг начин.

По правило сервитьорите не носят чиниите на купчини, тъй като това увеличава риска от счупване или повреди. Всеки служител на ресторанта работи по собствен план, изработен до най-малкия детайл. И опитвайки се да „помогне“ на сервитьора, клиентът само усложнява работата му.

3. Да искате ястие, което не е в менюто

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock

В кухнята на всеки ресторант винаги има много пресни продукти, от които можете да се сготви всичко. Но да ви сготвят ястие, което не е предвидено в менюто, е малко вероятно.

Факт е, че цената на всяко ястие се изчислява в съответствие със списъка на използваните съставки. Рецептата е проверена и спазена до грам, така че дори при липса на шеф готвач в кухнята, всеки от готвачите ще може да сготви ястието, според технологичната карта.

Ако клиентът поиска нещо, което не е в менюто, няма карта, няма технология за готвене, няма цена. Не поставяйте служителите на ресторанта в неудобно положение. Може и да ви направят, каквото поискате. Но вероятно няма да останете доволни от вкуса или цената.

4. Да започнете да се храните преди другите

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock

Сервитьорът има право да носи ястията в различно време, ако на масата има двама души. Ако има повече хора, правилата изискват едновременно да се сервират ястията. Но се случва времето за готвене да е много различно, поради което на една компания може да носят поръчките постепенно.

В този случай посетителите трябва да изчакат, докато на последния от тях донесат ястието. Неприлично е да започвате хранене, докато чиниите не са пред всички.

5. Да оставите храна на масата и после да съжалявате

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock

Ако нещо поръчано е недоядено, няма нужда да го оставяте на масата. Всяко заведение осигурява услугата храна за вкъщи. Затова в кухнята има пластмасови контейнери или фирмени торбички.

Смята се, че ако поне едно парче е било отхапано или отрязано от продукта, неприлично е да искате „да го вземете с вас“. Всъщност ресторантите имат нормално отношение към подобни искания. Всичко зависи от желанието на клиента: ако искате да вземете това, което не сте приключили, кажете на келнера за това. И няма проблем.

6. Да пишете гневни отзиви в Интернет, ако не сте доволни от нещо

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock

Всяко заведение се грижи за своята репутация. И ако клиентът не е доволен от нещо, обикновено решава проблема точно там, на място.

Недостатъчно добре приготвеното ястие може да бъде заменено с друго, а готвачът със сигурност ще се извини на посетителя. Недоволството на клиентите може да се компенсира с отстъпка в сметката. Но разпръскването на емоции по страниците на форумите е безсмислено. Така не можете да решите проблема, а получавате само ненужни преживявания.

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 20 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гошо

    29 12 Отговор
    Статията , явно е писана от много злобен и комплексиран кръчмар.
    Интересно защо е публикувана !
  • 2 nik

    44 2 Отговор
    хубава статийка но българите още са много далеч от ресторанската култура и от двете страни както клиент така и от обслужващият песонал дори и да спазвате някакъв етикет на 95% от сервитьорите няма да ви разберат
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Много шум за нищо

    3 7 Отговор
    _______🛎️⌛⏳
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Домошар

    15 4 Отговор
    Изобщо не ходя по ресторанти! Вкъщи е най- евтино, уютно и приятно !!! :)

    Коментиран от #8

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 ИМПЕРИАЛИСТ

    8 0 Отговор
    Най-голямата грешка е да попаднеш на мързелив персонал...
  • 10 Бай Ганю

    19 0 Отговор
    Добре , за Бай ганя разбрахме. Ай сеа да драснете някой ред за обучение на некадърните мърлювци дето ни обслужват по ресторантите. Дето ни говорят на "ти" държат се пренебрежително и си позволяват да ни поучават , правят физиономии и фасони. За наглите собственици дето се изживяват като чорбаджий и гледат на клиентите си като на жертви и касички
  • 11 Ева

    10 1 Отговор
    В някой ресторанти и персонала не познава етикета на сервиране! С вилица извън чинията и храна в чинията, посягат да отсервират!!! Учете ги тези работи де!!!
  • 12 Сашо

    6 0 Отговор
    Готвачите плуят ако им върнеш храна
  • 13 Ходещ по ресторанти всеки ден

    1 0 Отговор
    Още нещо да добавя - на входа ресторанта винаги се бутат. В цял свят първо минават хората, които излизат само в България е наобратно.