ФАКТИ.БГ

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

Познаването на етикета ще ви спаси от доста неприятности в повечето страни

Публикувана: 26 Ноември, 2019 15:04
13 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 8509
Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване
Снимки: shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 3.5 от 20 гласа.

Вечерята в ресторанта, разбира се, не е вечеря с кралица Елизабет, когато присъстващите трябва да завършат яденето в същия момент с домакинята на Бъкингамския дворец, пише блогърката Татяна Торская.

Във всеки ресторант обаче има неписан набор от правила, на които сервитьорите се подчиняват. И се подразбира, че те са известни и на клиента.

Познаването на правилата на етикета при посещение на заведения за обществено хранене ще ви спести от неразбиране от страна на персонала и ненужни притеснения, особено, когато сте в друга страна. И това ще ви предпази да допуснете грешка, за която често се налага да плащате с пари или репутация.

Ето 6-те основни грешки, които не трябва да правите в повечето страни.

1. Да игнорирате правилата за нож и вилица

Снимки: shutterstock

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

Местоположението на ножа и вилицата върху чинията дава много информация на сервитьора. Приборите, поставени от двете страни на чинията, показват, че посетителят си е направил почивка, но е на път да приключи с яденето на ястието. Ако вилицата и ножът са положени напречно, тогава това с ястие е приключено и очаквате следващото.

Ресторантският етикет предвижда седем позиции на приборите и чинията. Ако случайно поставите вилицата и ножа в някое от тези положения, чинията може да бъде отнета, докато сте далеч в тоалетната. Или сервитьорът ще прецени, че не сте харесали ястието или услугата. Интересувайте се от правилата на подреждането на приборите, това ще ви позволи да общувате със служители на заведението дори и без думи.

2. Да помагате на сервитьора

Снимки: shutterstock

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

След като изядете ястието, оставете приборите и чинията пред себе си. Няма нужда да събирате няколко чинии на купчина, да ги поставяте на ъгъла на масата или да се опитвате да помогнете на сервитьора да отнесе съдовете по друг начин.

По правило сервитьорите не носят чиниите на купчини, тъй като това увеличава риска от счупване или повреди. Всеки служител на ресторанта работи по собствен план, изработен до най-малкия детайл. И опитвайки се да „помогне“ на сервитьора, клиентът само усложнява работата му.

3. Да искате ястие, което не е в менюто

Снимки: shutterstock

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

В кухнята на всеки ресторант винаги има много пресни продукти, от които можете да се сготви всичко. Но да ви сготвят ястие, което не е предвидено в менюто, е малко вероятно.

Факт е, че цената на всяко ястие се изчислява в съответствие със списъка на използваните съставки. Рецептата е проверена и спазена до грам, така че дори при липса на шеф готвач в кухнята, всеки от готвачите ще може да сготви ястието, според технологичната карта.

Ако клиентът поиска нещо, което не е в менюто, няма карта, няма технология за готвене, няма цена. Не поставяйте служителите на ресторанта в неудобно положение. Може и да ви направят, каквото поискате. Но вероятно няма да останете доволни от вкуса или цената.

4. Да започнете да се храните преди другите

Снимки: shutterstock

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

Сервитьорът има право да носи ястията в различно време, ако на масата има двама души. Ако има повече хора, правилата изискват едновременно да се сервират ястията. Но се случва времето за готвене да е много различно, поради което на една компания може да носят поръчките постепенно.

В този случай посетителите трябва да изчакат, докато на последния от тях донесат ястието. Неприлично е да започвате хранене, докато чиниите не са пред всички.

5. Да оставите храна на масата и после да съжалявате

Снимки: shutterstock

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

Ако нещо поръчано е недоядено, няма нужда да го оставяте на масата. Всяко заведение осигурява услугата храна за вкъщи. Затова в кухнята има пластмасови контейнери или фирмени торбички.

Смята се, че ако поне едно парче е било отхапано или отрязано от продукта, неприлично е да искате „да го вземете с вас“. Всъщност ресторантите имат нормално отношение към подобни искания. Всичко зависи от желанието на клиента: ако искате да вземете това, което не сте приключили, кажете на келнера за това. И няма проблем.

6. Да пишете гневни отзиви в Интернет, ако не сте доволни от нещо

Снимки: shutterstock

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

Всяко заведение се грижи за своята репутация. И ако клиентът не е доволен от нещо, обикновено решава проблема точно там, на място.

Недостатъчно добре приготвеното ястие може да бъде заменено с друго, а готвачът със сигурност ще се извини на посетителя. Недоволството на клиентите може да се компенсира с отстъпка в сметката. Но разпръскването на емоции по страниците на форумите е безсмислено. Така не можете да решите проблема, а получавате само ненужни преживявания.

Снимки: shutterstock

Не правете тези грешки в ресторант по време на пътуване

Поставете оценка на статията:
Оценка 3.5 от 20 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Гошо
1 Отговор
Статията , явно е писана от много злобен и комплексиран кръчмар.
Интересно защо е публикувана !

Оценка:
-12 +29

nik
2 Отговор
хубава статийка но българите още са много далеч от ресторанската култура и от двете страни както клиент така и от обслужващият песонал дори и да спазвате някакъв етикет на 95% от сервитьорите няма да ви разберат

Оценка:
-2 +44

3
Този коментар е премахнат от модератор
Много шум за нищо
4 Отговор
_______🛎️⌛⏳

Оценка:
-7 +3

5
Този коментар е премахнат от модератор
Домошар
6 Отговор
Изобщо не ходя по ресторанти! Вкъщи е най- евтино, уютно и приятно !!! :)

Коментиран от #8


Оценка:
-4 +15

7
Този коментар е премахнат от модератор
8
Този коментар е премахнат от модератор
ИМПЕРИАЛИСТ
9 Отговор
Най-голямата грешка е да попаднеш на мързелив персонал...

Оценка:
-0 +8

Бай Ганю
10 Отговор
Добре , за Бай ганя разбрахме. Ай сеа да драснете някой ред за обучение на некадърните мърлювци дето ни обслужват по ресторантите. Дето ни говорят на "ти" държат се пренебрежително и си позволяват да ни поучават , правят физиономии и фасони. За наглите собственици дето се изживяват като чорбаджий и гледат на клиентите си като на жертви и касички

Оценка:
-0 +19

Ева
11 Отговор
В някой ресторанти и персонала не познава етикета на сервиране! С вилица извън чинията и храна в чинията, посягат да отсервират!!! Учете ги тези работи де!!!

Оценка:
-1 +10

Сашо
12 Отговор
Готвачите плуят ако им върнеш храна

Оценка:
-0 +6

Ходещ по ресторанти всеки ден
13 Отговор
Още нещо да добавя - на входа ресторанта винаги се бутат. В цял свят първо минават хората, които излизат само в България е наобратно.

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

-->