"Мозъчен упадък" или "мозъчно гниене" (brain rot) беше обявена за дума на годината от Oxford University Press в знак на внимание към нискокачественото съдържание в социалните мрежи, което според експерти "влошава" интелектуалното състояние на британците.
Думата беше дефинирана като: „Предполагаемо влошаване на умственото или интелектуалното състояние на човек, особено в резултат на прекомерно потребление на съдържание (в момента предимно онлайн), което се смята за тривиално или неособено предизвикателно.“
Обществен вот решава победителя
Изразът беше избран след обществено гласуване, в което участваха над 37 000 души от цял свят. Това е третата поредна година, в която любители на езика имаха възможност да определят думата на годината. Тази година изборът беше между шест финалисти: „мозъчен упадък“, „въздържан“ (demure), „каша“ (slop), „динамично ценообразуване“ (dynamic pricing), „романтъзи“ (romantasy - романтика и фентъзи) и „митология“ (lore).
Каспър Гратвол, президент на Oxford Languages, коментира: „Миналогодишната дума 'харизма' (rizz) демонстрира как езикът се оформя и развива в онлайн общностите. Тази година "мозъчен упадък" изразява една от основните опасности на виртуалния живот и начина, по който използваме свободното си време.“
Той добавя: „Не е изненадващо, че толкова много хора подкрепиха този термин, защото той отразява важна културна дискусия за човечеството и технологиите. Също така е интересно, че "мозъчен упадък" е възприет от поколенията Z и Alpha – същите тези общности, които създават и разпространяват съдържанието, отговорно за този феномен.“
Увеличена популярност сред младитеТерминът „мозъчен упадък“ или "гниене" се използва все по-често, като само от 2023 до 2024 г. честотата му се е увеличила с 230%. Първото регистрирано използване на израза датира от 1854 г., когато Хенри Дейвид Торо го споменава в своята книга „Уолдън“. В дигиталната ера обаче той придобива ново значение, особено след като започва да набира популярност в платформи като TikTok.
Младите поколения, осъзнавайки вредното влияние на социалните медии върху менталното им състояние, не само приемат термина, но и го популяризират чрез самата среда, за която той предупреждава. Това отразява една своеобразна самоирония и осъзнатост за дигиталните навици.
След приключването на гласуването, екипът на Oxford University Press направи задълбочен анализ на езиковите данни, обществените коментари и гласовете, за да определи окончателния победител. „Мозъчен упадък“ бе избрана за дума на годината като отражение на тревогите за влиянието на прекомерното потребление на нискокачествено съдържание, особено в социалните медии.
С избора на този термин като дума на годината, езиковите експерти насочват вниманието към все по-голямото значение на критичния подход към дигиталното съдържание и ролята на технологиите в оформянето на съвременната култура.