Руската Държавна инспекция за безопасност на пътното движение (ГИБДД) и Централния научноизследователски автомобилен и автомоторен институт (НАМИ) настояват да бъде въведена забрана за самостоятелната смяна на заводските двигатели на автомобилите с по-мощни, съобщава "Коммерсант". Ще бъде подготвена и официална препоръка към изпитателните лаборатории да не съгласуват подобни изменения в конструкцията.
Ако предложението бъде прието, смяната на оригиналния двигател на колата ще бъде възможно само ако мощността и въртящият момент на новия надхвърлят заводските показатели с не повече от 25%. Сп. "За Рульом" привежда следния пример: на Lada Niva ще може да се монтира неоригинален мотор с не повече от 103 к.с., а на ГАЗель - максимум 186 к.с.
Според авторите на предложението смяната на двигател с по-мощен от заложените параметри е опасна, тъй като останалите възли и агрегати в конструкцията не са проектирани за по-високите натоварвания и могат да се повредят. Драстичен "ъпгрейд" от 1.6 на 5.0 литра, например, ще продължи да бъде възможен, но само след доработка на спирачките, трансмисията и окачването и одобрение от изпитателна лаборатория.
През 2017 г. ГИБДД е регистрирала повече от 307 000 автомобила с различни изменения в конструкцията. В Русия смяната на двигателя е изключително популярна, тъй като много 6- и 8-цилиндрови мотори от Toyota пасват добре на ГАЗель, а "нивите" и "уазките" често получават японски дизели, които са много по-удачно решение за движение в лоши пътни условия и офроуд.